آمار متناقض وزارت بهداشت درباره شهرهای پرخطر کرونا در ایران

By | ۱۳۹۹-۱۱-۱۷

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت می‌گوید تعداد شهرهای در وضعیت پرخطر کرونا در ایران دو برابر شد و به ۳۶ شهر رسید. سخنگوی این وزارت‌خانه در تازه‌ترین آماری که ارائه داده فقط از ۱۸ شهر در وضعیت پرخطر سخن گفت.

کرونا در ایران

بر پایه آماری که سخنگوی وزارت بهداشت هر روز از وضعیت شیوع کرونا در ایران ارائه می‌دهد، از حدود سه هفته پیش به این سو هیچ شهری در وضعیت قرمز (بسیار پرخطر) قرار نداشته است.

سیما سادات لاری روز پنج‌شنبه ۱۶ بهمن ماه اعلام کرد که در شبانه‌‌روز گذشته هفت هزار و ۴۰ مورد جدید ابتلا به بیماری کووید۱۹ در ایران شناسایی شده و ۶۷ نفر از مبتلایان جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش وب‌سایت رسمی وزارت بهداشت (وبدا) لاری می‌گوید در ۲۴ ساعت گذشته ۵۹۰ نفر از مبتلایان شناسایی‌شده بستری شده‌اند و در مجموع سه هزار و ۸۲۵ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه قرار دارند.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت “بر اساس آخرین تحلیل‌ها” در حال حاضر ۱۸ شهرستان ایران در وضعیت نارنجی (پرخطر)، ۱۲۴ شهرستان در وضعیت زرد (خطر متوسط) و ۳۰۶ شهرستان در وضعیت آبی (کم خطر) قرار دارند.

در گزارش‌های رسمی وزارت بهداشت از پنج روز پیش وضعیت شهرهای ایران به لحاظ درگیری با شیوع کرونا تغییری نداشته است.

دو برابر شدن شهرهای پرخطر

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت شب گذشته در یک پیام توئیتری با اشاره به رو به افزایش بودن موارد بستری در برخی استان‌ها از دو برابر شدن تعداد شهرهای در وضعیت نارنجی خبر داد.

جهانپور در این پیام همچنین نوشته که تعداد شهرهای زرد هم حدود پنجاه شهر افزایش یافته و هشدار داده که با حضور در تجمع‌ها و عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی باید منتظر موج چهارم شیوع کرونا بود.

سیما سادات لاری روز پنج‌شنبه گفته است شهرهای پرخطر ایران شامل ۱۵ شهر (آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، تنکابن، جویبار، چالوس، رامسر، ساری، فریدونکنار، قائم‌شهر، محمودآباد، نکا، نور و نوشهر) در استان مازندران و سه شهر (صومعه‌سرا، رودسر و لاهیجان) در استان گیلان می‌شوند.

ابهام درباره ۱۸ شهر پرخطر جدید

بسیاری از شهروندان می‌پرسند حالا که تعداد شهرهای نارنجی دو برابر شده ۱۸ شهر دیگر در کدام استان‌ها قرار دارند؟ وزارت بهداشت تا کنون نام این شهرها را اعلام نکرده است.

مطابق نقشه‌ای که کیانوش جهانپور منتشر کرده این شهرها از جمله در استان‌های خراسان شمالی، هرمزگان، کرمان، اصفهان، همدان و آذربایجان شرقی قرار دارند.

پس از کاهش نسبی موارد ابتلا، بستری و مرگ در پیوند به بیماری کووید۱۹ در هفته‌های اخیر، مسئولان نسبت به خطر بروز خیز جدید پاندمی کرونا در ایران هشدار می‌دهند.

وزیر بهداشت، سعید نمکی به تازگی ابراز نگرانی کرده که “ساده‌انگاری و عادی‌پنداری اوضاع و بی‌توجهی به خطر بیماری” باعث وقوع خیز چهارم بیماری کووید۱۹ در ایران شود و هشدار داده اگر این خیز جدید رخ دهد “ارتفاعی به مراتب بیشتر از خیزهای قبلی خواهد داشت و سرعت انتشار آن به شدت بالاتر خواهد بود”.

هشدار درباره خیز چهارم کرونا

به گزارش خبرگزاری ایسنا، مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا روز چهارشنبه گفت: «اگر دچار پیک جدیدی در کشور شویم، امکان دارد که میزان شیوع، مبتلایان و مرگ و میر ناشی از بیماری افزایش یابد؛ چرا که ممکن است ویروس جهش‌یافته و مقاوم شود.»

گونه جهش‌یافته ویروس کرونا که تا کنون در برخی کشورها، مانند بریتانیا، ایرلند و آفریقای جنوبی شیوع یافته قدرت سرایت بیشتری از ویروس قدیمی دارد و اغلب کشورها، از جمله ایران برای پیشگیری از سرایت آن کنترل مسافران در گذرگاه‌های مرزی را افزایش داده‌اند.

یکی از مسائلی که در رسانه‌های ایران و در فضای مجازی بسیار در مورد آن صحبت می‌شود خرید و واردات واکسن کرونا برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید۱۹ است.

سخنان ۱۹ دی ماه رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای که واردات “واکسن آمریکایی و انگلیسی” را ممنوع اعلام کرد این مسئله را به یک معضل پیچیده تبدیل کرد و اعتراض‌های شدیدی در میان مردم به دنبال داشت.

شرکت‌های داروسازی آمریکایی و بریتانیایی در ساخت و تولید سه واکسنی که تا کنون مجوز نهادهای معتبری چون سازمان بهداشت جهانی و اداره داروی اتحادیه اروپا را دریافت کرده‌اند مشارکت داشته‌اند.

با توجه به ممنوعیت اعلام شده از سوی خامنه‌ای، مسئولان وزارت بهداشت در گام نخست تمرکز خود را بر خرید واکسن روسی “اسپوتنیک وی” متمرکز کرده‌اند که در روسیه و برخی کشورها مجوز ملی دریافت کرده اما هنوز توسط نهادهای بین‌المللی تائید نشده است.

همین مسئله با واکنش‌های زیادی در ایران روبرو شد. مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد کرونا با انتقاد از خرید واکسن تائیدنشده اعلام کرد که از آن استفاده نمی‌کند. ۸۹ عضو سازمان نظام پزشکی ایران هم در نامه‌ای به رئیس جمهوری، حسن روحانی از خرید واکسن روسی که هنوز هیچ نهاد معتبر بین‌المللی آن را تائید نکرده انتقاد کردند.

گرچه حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی هم روز شنبه مخالفت خود را با خرید واکسن اسپوتنیک اعلام کرد، خبرگزاری ایسنا روز پنج‌شنبه با انتشار ویدئویی از بارگیری نخستین محموله این واکسن به مقصد ایران خبر داد.

محمدرضا شانه‌ساز، معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو روز گذشته گفته بود در مرحله نخست ۵۰۰ هزار دوز واکسن اسپوتنیک به ایران تحویل داده می‌شود. این محموله حدود ساعت چهار بعداز ظهر به وقت محلی وارد فرودگاه تهران شد.

محمود واعظی، رئیس دفتر رییس جمهوری هشتم بهمن‌ماه گفته بود که تا پایان سال جاری دو میلیون دوز واکسن اسپوتنیک وی در سه مرحله به ایران منتقل می‌شود. تا کنون زمان‌بندی دقیق ورود این محموله‌ها مشخص نشده است.

“کلاه شرعی” برای دور زدن فرمان خامنه‌ای؟

در همین حال وزیر بهداشت چهارشنبه شب در اقدامی غیرمنتظره اعلام کرد که ایران از طریق ساز و کار سازمان بهداشت جهانی، موسوم به کوواکس به زودی چهار میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا دریافت می‌کند.

این واکسن محصول مشترک دو شرکت بریتانیایی و سوئدی است و مسئولان وزارت بهداشت تا کنون درباره مغایرت واردات آن با فرمان ممنوعیت خامنه‌ای توضیحی نداده‌اند.

آنچه تا کنون به طور ضمنی اعلام شده تهیه واکسن آسترازنکا نه از طریق شرکت بریتانیایی بلکه از مسیر سازمان بهداشت جهانی است که در نهایت می‌تواند “کلاهی شرعی” برای دور زدن فرمان “غیرمعقول” رهبر جمهوری اسلامی تلقی شود.

مسئولان وزارت بهداشت پیش از این گفته بودند از طریق ساز و کار سازمان بهداشت جهانی سفارش خرید ۱۶ میلیون و ۸۰۰ دوز واکسن را داده‌اند. در آن زمان تنها واکسن دو شرکت آمریکا و آلمانی فایزر- بیون‌تک در سبد این سازمان قرار داشت.

ایران از درگیرترین کشورهای منطقه به پاندمی کرونا به شمار می‌رود اما برنامه واکسیناسیون در آن برخلاف دیگر کشورها هنوز آغاز نشده است. در حال حاضر اسرائیل، امارات متحده عربی و بحرین، نه تنها در منطقه که در سطح جهان رکورددار واکسینه کردن شهروندان هستند.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *