هشدار درباره مرگ آبزیان به دلیل کمبود اکسیژن در خلیج فارس و دریای خزر

By | ۱۳۹۹-۱۱-۱۸
یک عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی با اشاره به کمبود اکسیژن در خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر درباره مرگ آبزیان این اکوسیستم‌ها هشدار داد.

 مرگ آبزیان در خلیج فارس و دریای خزر

کاهش اکسیژن، ورود آلاینده‌ها به دریاها، و صید بی‌رویه از مخاطرات عمده برای محیط زیست دریایی هستند.

به گزارش ایسنا در روز جمعه، ۱۷ بهمن ماه، ابوالفضل صالحی در یک وبینار تخصصی گفت که اگر میزان اکسیژن موجود در آب‌ها از دو میلی‎گرم در لیتر کمتر شود، محیط آبی دچار کم‌اکسیژنی می‌شود و این شرایط استرسی را برای آبزیان ایجاد می‌کند که که در نهایت منجر به مرگ آنها و از بین رفتن اکوسیستم‌های دریایی خواهد شد.

آقای صالحی عمده دلایل این معضل زیست محیطی را فعالیت‎های انسانی، مصرف سوخت‌های فسیلی، و ورود فاضلاب‌ها به دریا عنوان کرد.

پیشتر در خرداد ماه امسال رئیس مرکز اقیانوس‌شناسی بوشهر هم در گفت‌وگو با ایسنا گفته بود که مهم‌ترین آلاینده‌های خلیج فارس در درجه اول آلودگی نفتی، و پس از آن فاضلاب‌های شهری و صنعتی است.

به گفته مریم قائمی، آلودگی‌های پلاستیکی و بویژه ریزپلاستیک‌ها از جمله آلودگی‌هایی هستند که با رها شدن در طبیعت و قرار گرفتن در مسیر آب باران و روخانه‌ها به دریا وارد می‌شوند و با قرار گرفتن در چرخه غذایی جانداران حیات این اکوسیستم را با خطر روبه‌رو کرده‌اند.

علاوه بر کاهش اکسیژن، و ورود آلاینده‌ها به دریاها، افزایش سطح دریاها ناشی از تغییرات اقلیمی، صید بی‌رویه، تخریب زیستگاه‌های مرجانی، و اسیدی شدن محیط دریا‌ها از مخاطرات عمده برای محیط زیست دریایی هستند.

در مورد ورود آلاینده‌ها به دریاها، پیشتر در شهریورماه امسال، حمیدرضا بارگاهی از مقام‌های سازمان شیلات، ورود ۱۶ ترکیب سرطان‌زا به آب دریاها را از پیامدهای غیرمستقیم آلاینده‌های نفتی عنوان کرده و گفته بود که این ترکیبات به‌دلیل پایداری بالا به بدن افرادی که از این آبزیان تغذیه می‌کند، وارد شود.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا و رادیو فردا؛ ف.ع/س.ن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *