وال استریت ژورنال: در دو سایت‌ هسته‌ای ایران آثار مواد رادیواکتیو یافت شده است

By | ۱۳۹۹-۱۱-۱۸

روزنامه “وال استریت ژورنال” به نقل از سه دیپلمات اروپایی گزارش داد بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آثار و شواهد جدیدی از رادیواکتیو در سایت‌های هسته‌ای ایران کشف کردند. ایران تاکنون مانع بازرسی سایت‌های خود شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

آثار رادیواکتیو در سایت‌هایی یافت شده که ایران بازدید از آنها را برای بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مسدود کرده بود. این مسئله اکنون می‌تواند پرسش‌هایی را درباره ادعای صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای توسط ایران مطرح کند.

دیپلمات‌ها که نامشان در گزارش وال استریت ژورنال ذکر نشده گفتند نمونه‌هایی که از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هنگام بازرسی در پاییز از دو سایت هسته‌ای اعلام نشده ایران کشف شدند حاوی آثاری از مواد رادیواکتیو بوده است که می‌تواند نشان دهد ایران بر روی سلاح‌های هسته‌ای کار می‌کرده است. دیپلمات‌ها ابراز داشتند که آنها از ماهیت دقیق مواد پیدا شده اطلاع ندارند.

طبق نوشته وال استریت ژورنال سال گذشته ایران به مدت هفت ماه مانع بازرسی ماموران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شده بود.

به گفته این رسانه جمهوری اسلامی اکنون مدت‌هاست تلاش می‌کند بمب اتمی بسازد اما ادعا می‌کند تمامی فعالیت‌های هسته‌ای این کشور ماهیتی صلح‌آمیز دارد و برای اهدافی چون تولید برق و امور بهداشتی انجام گرفته است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هنوز درباره این موضوع گزارشی به شورای حکام ارائه نکرده و منظر پاسخ مقامات ایرانی است.

جمهوری اسلامی ایران نیز درباره کشف آثار مواد رادیواکتیو در دو سایت هسته‌ای خود تا کنون واکنشی نشان نداده است.

مقامات کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا هم در مورد یافته شدن آثار رادیواکتیو در سایت‌های هسته‌ای ایران هیچ‌گونه اظهارنظری نکرده‌اند.

گسترش فعالیت هسته‌ای و اخراج بازرسان

جمهوری اسلامی در ماه‌های گذشته فعالیت‌های هسته‌ای خود را گسترش داد و گام به گام بر سرعت پیشبرد آن افزود.

ایران، در آخرین مرحله از کاهش از تعهدات برجامی خود، به غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در سایت زیرزمینی فردو دست زد و اعلام کرد که قصد دارد بازرسان آژانس انرژی هسته‌ای را از ایران اخراج کند. این اقدام نقض آشکار توافق هسته‌ای با پنج قدرت جهانی بود که در سال ۲۰۱۵ آن را امضا کرده است.

به گفته کارشناسان، غنی‌سازی ۲۰ درصدی راه ایران را برای تهیه بمب اتمی هموارتر می‌کند، هرچند جمهوری اسلامی بارها تأکید کرده است که هدفش تولید جنگ‌افزار هسته‌ای نیست.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *