قالیباف نامه خامنه‌ای را به جای پوتین به رییس دومای روسیه داد

By | ۱۳۹۹-۱۱-۲۰

قالیباف که گفته شده بود حاوی پیام کتبی خامنه‌ای برای پوتین است و قرار است این پیام را شخصا به پوتین بدهد، پس از لغو دیدارش با رییس جمهوری روسیه با رییس دومای این کشور ملاقات کرد و پیام خامنه‌ای را تحویل او داد.

قالیباف نامه خامنه‌ای را به جای پوتین به رییس دومای روسیه داد

پس از جنجال‌های فراوان و گمانه‌زنی‌های متفاوت درباره سفر محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی ایران به مسکو و لغو دیدار او با ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه بالاخره هدف اصلی این سفر برآورده شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا روز دوشنبه ۲۰ بهمن خبر داد که پیام خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی توسط قالیباف به رییس دومای روسیه تحویل داده شده است.  بر اساس این گزارش، ویچسلاو والودین بعنوان ٬٬نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه٬٬ پیام کتبی خامنه‌ای را از قالیباف دریافت کرده است.

قالیباف در جریان دیدار با همتای روسش گفته است: «همانگونه که وجود ایران مستقل به نفع روسیه است، وجود روسیه مقتدر نیز به نفع ایران است.»

رییس مجلس ایران همچنین تصریح کرده که جابه جایی در کاخ سفید تغییری در روابط میان تهران و مسکو ایجاد نمی‌کند. او همچنین ٬٬مداخلات آمریکا در منطقه٬٬ را به ویژه برای ایران روسیه مضر دانسته است.

پیش از سفر قالیباف به مسکو، اعلام شد که او حاوی پیام مهم و کتبی رهبر جمهوری اسلامی برای پوتین است اما بر اساس گزارش‌هایی که بعدا منتشر شد، قالیباف موفق به دیدار پوتین نشده چرا که به گفته رسانه‌های داخلی و به نقل از مجتبی توانگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس «پروتکل‌های بهداشتی کاخ کرملین مورد موافقت طرف ایرانی قرار نگرفته است.»

این خبر موجی از انتقاد و تمسخر را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت. حتی برخی کاربرانی که مخالف جمهوری اسلامی هستند، این مسئله را تحقیر ایران دانسته و به آن اعتراض کردند.

سفر قالیباف به مسکو و انتقال پیام خامنه ای به پوتین در حاشیه‌ این سفر و سپس لغو دیدار مستقیم وی با پوتین به دلیل پروتکل‌های بهداشتی کاخ کرملین، از سوی منتقدین رئیس مجلس، از جمله اصولگرایان نزدیک به جبهه پایداری مورد تمسخر قرار گرفت و آن را نشانه ای از شکست مانور تیم مشاوران و نزدیکان قالیباف  برای کسب اعتبار سیاسی او توصیف کردند.

توضیحات وزارت خارجه

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه در ارتباط با بحث های متفاوتی که پیرامون سفر قالیباف به مسکو به راه افتاده توضیحاتی داد و کوشید با اما و اگر میانداری کند. او گفت: «حیف است که یک سفر به این مهمی که توسط رئیس مجلس شورای اسلامی و همراه با پیام مقام معظم رهبری انجام می‌شود را برخی از افرادی که اطلاع از امور ندارند می‌خواهند از این موضوع برای برخوردهای جناحی استفاده کنند.»

سخنگوی وزیر خارجه روز دوشنبه در کنفرانس خبری خود تاکید کرد که از همان اول هم برنامه‌ای برای ملاقات با پوتین در جدول کاری سفر قالیباف نبوده است. با این حال او افزود: «اگر موضوع کرونا و برخی از پروتکل‌ها نبود ممکن بود که برخی از ملاقات‌ها انجام شود.»

خطیب‌زاده اظهارنظرهای مطرح شده درباره این موضوع را ٬٬غیرسازنده٬٬ و حاوی ٬٬پیام غلط٬٬ دانست و گفت: «ما از این دوستان می خواهیم که در مورد مسائل حاکمیتی شأن حاکمیتی داشته باشند و اجازه بدهند که قوا در تعامل نزدیک با یکدیگر امور را به پیش ببرند.»

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد که این وزارت‌خانه حتی اگر ٬٬یک تاجر٬٬ هم بخواهد به سفر برود تمامی تسهیلات را فراهم می‌کند. او گفت: «با توجه به جایگاه رئیس مجلس در این سفر حداکثر همراهی و همکاری بین وزارت خارجه و مجلس صورت گرفت و نشست‌ها و رایزنی‌هایی در سطوح مختلف برگزار شد و دوستانی نیز از وزارت خارجه در این سفر آقای قالیباف را همراهی می‌کنند.»

تقبیح امید بستن به کاخ کرملین

در واکنشی متفاوت، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جریان سفرش به استان زنجان درباره جنجال ایجادشده بر سر سفر قالیباف به مسکو گفت: «درس امام این بود که همانگونه که به کاخ سفید اعتمادی نیست، امید بستن به کاخ کرملین هم راهبرد درستی نیست. امام به ما یاد دادند که به مردم بویژه کوخ نشین‌ها تکیه کنیم.»

این سخنان اما با واکنش مدیر مسئول روزنامه جوان، نشریه نزدیک به سپاه پاسداران روبرو شد. عبدالله گنجی در توییترش نوشت که ٬٬دولت فعلی صلاحیت پرچم‌داری کوخ نشینان را ندارد٬٬.

دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *