روزنامه دیلی‌صباح ترکیه: محمدرضا ناصرزاده, کارمند کنسولگری ایران در پرونده قتل مسعود مولوی بازداشت شده است

By | ۱۳۹۹-۱۱-۲۳

تنها یک هفته پس از محکومیت یک دیپلمات جمهوری اسلامی در بلژیک با جرائم مربوط به «بمب‌گذاری» و «تروریسم»،‌ اکنون رسانه‌های ترکیه خبر داده‌اند یک کارمند کنسولگری ایران در استانبول هم در پرونده قتل یک فعال مخالف حکومت ایران بازداشت شده است.

روزنامه دیلی‌صباح ترکیه پنجشنبه ۲۳ بهمن‌ماه گزارش داد محمدرضا ناصرزاده،‌ کارمند ۴۳ ساله کنسولگری ایران، هفته جاری با اتهام دست داشتن در قتل مسعود مولوی وردنجانی، مدیر کانال تلگرام افشاگر «جعبه سیاه»، بازداشت شده است.

او متهم شده برای علی اسفنجانی که مسئولیت کشتن مولوی را به عهده داشته، مدارک سفر جعل کرده تا به صورت قاچاقی پس از قتل به ایران برگردد.

مولوی ۲۳ آبان سال ۱۳۹۸ در یکی از خیابان‌های منطقه شیشلی استانبول به ضرب گلوله کشته شد.

این فعال مخالف حکومت ایران پیش از رفتن به ترکیه و راه‌اندازی کارزار افشاگری علیه جمهوری اسلامی در رسانه‌های اجتماعی، سابقه همکاری با نهادهای اطلاعاتی و دفاعی ایران را داشت.

نام مولوی پیش از این نیز یک اخیرا یک بار دیگر در رسانه‌ها زمانی مطرح شد که سازمان اطلاعات ترکیه اعلام کرد ۱۳ نفر از یک شبکه قاچاق را بازداشت کرده که علاوه بر مورد اخیر ربایش حبیب اسیود،‌ رهبر پیشین جنبش النضال،‌ احتمالا در قتل مولوی هم نقش داشته‌اند.

این پرونده تنها یک هفته پس از محکومیت اسدالله اسدی،‌ دبیر سوم سفارت جمهوری اسلامی در وین، توسط دادگاه بلژیک و به خاطر دست داشتن در بمب‌گذاری در نشست سال  ۲۰۱۸ سازمان مجاهدین خلق در فرانسه مطرح می‌شود؛ پرونده‌ای که بار دیگر موضوع فعالیت‌ سفارتخانه‌های ایران را به مرکز توجه می‌آورد.

اخیرا بیش از ۲۰ مقام سیاسی و دیپلماتیک اروپا و پس از آن نیز ۴۰ عضو مجمع پارلمانی شورای اروپا در نامه‌های جداگانه خواستار اقدام موثر در زمینه شناسایی،‌ بازداشت و اخراج عوامل و مزدوران امنیتی جمهوری اسلامی از خاک اروپا شده بودند.

طرح نام ناصرزاده در پرونده قتل مولوی

نقش کارمند کنسولگری جمهوری اسلامی در پرونده قتل مسعود مولوی زمانی مطرح شد که سیاوش اباذری شلمزاری، ‌مظنونی که به اسفنجانی پس از قتل مولوی کمک کرد تا به ایران فرار کند، در شهادتش به نام محمدرضا ناصرزاده اشاره کرد.

پس از آن بود که دادگاه دستور بازداشت ناصرزاده را صادر کرد و او اوایل همین هفته دستگیر شد.

ناصرزاده بر اساس گزارش دیلی‌صباح، در بخش ثبت احوال کنسولگری ایران شاغل بوده،‌ اما در اعترافاتش اشاره کرد در زمان قتل مولوی در ترکیه به سر نمی‌برده و با اسفنجانی و دیگر مظنونان پرونده هم آشنایی ندارد.

اما سیاوش شلمزاری ادعا کرده که ناصرزاده و فرد دیگری به نام «حاجی آقا»، اسفنجانی را در تهران پس از آنکه هواپیمایش به زمین نشست، تحویل گرفتند.

مدرک شناسایی جعلی

علاوه بر این، شلمزاری در این پرونده اظهار کرده که اسفنجانی کارت شناسایی جدیدی به نام عباس داشته است.

او اضافه کرد: «من به حاجی زنگ زدم تا به او بگویم نام او [اسفنجانی] در مدرک شناسایی اشتباه است. او [حاجی] به من گفت که با کنسولگری تماس خواهد گرفت و از من خواست که به هر صورت اسفنجانی را به ایران برسانم.»

این مظنون پرونده همچنین ادعا کرده که چند مامور اطلاعاتی ایران نیز اسفنجانی را در فرودگاه مورد استقبال قرار دادند.

دستور قتل از ایران

پیش از این گزارش‌ها،‌ خبرگزاری رویترز هم در گزارشی اختصاصی اشاره کرده بود که تیمی از دیپلمات‌ها و ماموران اطلاعاتی ایران در قتل مسعود مولوی نقش ایفا کرده‌اند.

این خبرگزاری به نقل از دو مقام رسمی ترکیه به ویدیوی صحنه قتل مولوی اشاره کرد و نوشت شخصی که در لحظه قتل در کنار او قدم می‌‌زده، علی اسفنجانی بوده است.

در این گزارش همچنین آمده بود که اسفنجانی سه روز پس از قتل مولوی با کمک یک قاچاقچی و هویت جعلی به ایران رفت. این فرد هم یک روز پیش از قتل به کنسولگری ایران مراجعه کرده بود.

رویترز از سوی دیگر دستور قتل را از سوی دو مامور امنیتی در کنسولگری ایران عنوان کرد.

یک مقام ترکیه هم به این خبرگزاری گفت: «مظنونانی که بازداشت شده‌اند در شهادت‌هایشان گفته‌اند هر دوی این ماموران امنیتی گذرنامه دیپلماتیک داشته‌اند.»

همکاری مولوی با نهادهای اطلاعاتی دفاعی ایران

برخی گزارش‌ها حکایت از آن دارد که مولوی در ایران با صنایع دفاع و برخی دیگر از وزارتخانه‌ها قرارداد همکاری در زمینه تحقیق و توسعه پهپاد، هک و امنیت شبکه داشت.

پس از مدتی، او و برخی دیگر از همکارانش بازداشت شدند و در پی آن او با خارج کردن اسنادی، به ترکیه متواری شد.

گزارش و اسنادی که او در کانال تلگرامی «جعبه سیاه» منتشر می‌کرد مطالبی علیه دفتر رهبر،‌ قوه قضاییه و نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی را در بر می‌گرفت.

پیش از این آمریکا نیز قتل مولوی را نمونه‌ای «غم‌انگیز» از قتل مخالفان از سوی حکومت ایران در خارج از خاکش خوانده بود.

ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *