اولی هاینونن, معاون پیشین آژانس: حملهٔ هوایی اسرائیل هم چاره‌ساز نیست، ایرانی‌ها همیشه نقشهٔ دومی دارند

By | ۱۳۹۹-۱۱-۲۳

اولی هاینونن، معاون پیشین آژانس انرژی اتمی اعلام کرد حتی حملهٔ هوایی اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران نیز خطر برنامهٔ هسته‌ای این کشور را به‌شکل دائمی رفع نخواهد کرد.

اولی هاینونن در کنار علی‌اصغر سلطانیه ۲۰۱۰

آقای هاینونن ۷۵ ساله،‌ آشنایی عمیقی با برنامهٔ هسته‌ای ایران دارد و خود سالها پیش، در مقام معاون امور پادمان‌های آژانس، از اکثر تأسیسات هسته‌ای این کشور بازدید و بارها با مقامات ایرانی گفتگو کرده است.

وی در مصاحبه‌ای با نشریهٔ اسرائیلی هایوم، گفت طی بازدیدهای خود از ایران، از همان ابتدا متوجه شده که «مشکلی در کار است» و برای نمونه افزود که در بازدید از تأسیسات هسته‌ای اراک وقتی متوجه «۱۶۰۰ سانتریفیوژ جدید و کاملا نو» می‌شود و از ایرانی‌ها دربارهٔ‌ آنها می‌پرسد پاسخ می‌شنود: «اصلا از آنها استفاده نکرده‌ایم!» و می‌گوید: «به‌نظرم اصلا منطقی نبود.»

آسیوشیتد پرس
اولی هاینونن در دیدار با مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران در تهران، سال ۲۰۰۷آسیوشیتد پرس

اولی هاینونن در پاسخ به این پرسش که آیا حملهٔ هوایی اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران ممکن است برنامهٔ هسته‌ای این کشور را متوقف کند او گفت: «حملهٔ هوایی ممکن است کمی زمان بخرد اما مشکل را حل نمی‌کند.»

این مسئول پیشین آژانس انرژی اتمی افزود: «باید در نظر داشت که ایران، سوریه یا عراق نیست. ایران همیشه نقشهٔ دومی دارد. من مطمئنم که ایرانی‌ها گامهایی برداشته‌اند تا حتی در صورت حمله، بخشهایی از برنامهٔ هسته‌ای‌شان حتماً به کار ادامه دهند.»

اولی هاینونن در پایان به جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا دربارهٔ چگونگی برخورد با برنامهٔ هسته‌ای ایران توصیه کرد: «عجله نداشته باشید. ائتلاف منطقه‌ای و بین‌المللی تشکیل بدهید.»
یورونیوز:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *