آتش‌سوزی ‘گسترده’ در گمرک اسلام قلعه؛ خودروهای آتش‌نشانی ایران به هرات ‘اعزام شدند’‌

By | ۱۳۹۹-۱۱-۲۶
آتش‌سوزی “گسترده” در گمرک اسلام قلعه در مرز ایران رخ ‌داده است. ویدئوها و تصاویر منتشر شده از آتش سوزی، انفجارها و دامنه گسترده آتش سوزی و فرار مردم برای دور شدن از محل را نشان می‌دهد.

در این حادثه ده‌ها تانکر نفت و گاز در بزرگترین گذرگاه مرزی افغانستان با ایران آتش گرفت.

آتش‌سوزی ‘گسترده’ در گمرک اسلام قلعه

آتش سوزی در ساعات اولیه بعد از ظهر شنبه در اسلام قلعه شروع شد که حدود ۱۲۰ کیلومتر از هرات فاصله دارد و تانکرهایی که در محل بودند را طعمه حریق کرد.

یونس قاضی زاده رئیس اتاق بازرگانی هرات به خبرگزاری فرانسه گفت: “بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ تانکر آنجا بود و ما توانستیم بعضی را نجات دهیم، اما بیشترشان طعمه حریق شدند و آتش سوزی آنقدر شدید بود که حتی نمی شد به یک کیلومتری آن نزدیک شد.”

به گفته او براساس “تخمین های اولیه میلیون ها دلار زیان وارد شده است، اما باید صبر کنیم تا آتش مهار شود تا میزان خسارات را درست ارزیابی کنیم.”

ابراهیم محمدی رئیس خدمات آمبولانس هرات گفت که حداقل ۱۷ نفر به بیمارستان منتقل شده اند که سوختگی برخی از آنها شدید است.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات در گفتگو با خبرگزاری فرانسه تاکید کرد که ده ها تانکر آتش گرفته اند و افزود که هنوز علت این حادثه روشن نیست.

وحید قتالی، والی هرات هم در پیام ویدئویی از “خسارات بزرگ مالی” براثر آتش سوزی خبر داد و گفت که خودروهای آتش نشانی ایران به “نقطه صفر مرزی” رسیده اند.

گمرک اسلام قلعه-دوغارون نیز تعطیل شده است و به گفته برشنا، شرکت ملی برق افغانستان، برق وارداتی ایران از هرات نیز قطع شده است.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات پیشتر به بی‌بی‌سی گفت “چندین تانکر حامل مواد سوختی” آتش گرفته است. او افزود که هماهنگی با نیروهای ناتو مستقر در افغانستان انجام شده است.

او گفت که تاکنون تلفات انسانی گزارش نشده ولی خسارت مالی زیاد است.

مقام‌های هرات به بی‌بی‌سی گفتند که در تماس مداوم با مقام‌های ارشد ایرانی هستند و کمیته “بحران” در بالاترین سطح در استان خراسان ایران نیز تشکیل شده و وعده همکاری داده‌اند.

به گزارش خبرنگار محلی بی‌بی‌سی شماری زخمی با سوختگی‌های سطحی نیز به بیمارستان‌های محلی منتقل شده است. هنوز از تلفات دقیق احتمالی این حادثه اطلاعاتی در دست نیست.

مهرالله بلوچ، کمیسار نظامی در اسلام قلعه به بی‌بی‌‌سی گفت که “آتش سوزی جریان دارد و امکانات ما کم است، آتش سوزی بسیار گسترده تانکرهای سوخت است.” او درخواست آتش نشانی از طریق “هوایی” کرده و گفت که از زمین “امکان مهار” آتش سوزی نیست.

مسئولان محلی هرات گفتند که از “اطفائیه کشور همسایه هم خواسته شده و تلاش می‌شود که از گسترش دامنه خسارات جلوگیری شود.”

رسول موسوی، دستیار وزیر و مدیرکل آسیای غرب وزارت امور خارجه ایران در توییتر نوشته که “هشدار! آتش در خانه همسایه، آتش در خانه ماست. آتش سوزی در حال گسترش در اسلام قلعه. باید با تمام توانی که داریم به کمک افغانستان برویم. هر کاری را که در حیطه مسئولیتم بوده، انجام دادم. اکنون منتظرم ببینم در عمل چه خواهد شد؟”

محسن نجات، مدیرکل دفتر بحران در استانداری خراسان رضوی به ایرنا گفته که “ده‌ها دستگاه خودروهای سبک و سنگین آتش‌نشانی با تجهیزات کامل اطفای حریق در دوغارون مستقر و فعال شدند.”

نعمت الله الکوزی، مسئول بخش نظارت شورای انسجام خودروهای باربری در افغانستان به محمد قاضی زاده، خبرنگار بی‌بی‌سی در غرب افغانستان گفت که “تانکر حامل گاز از ایران عازم افغانستان بوده و این تانکر نشتی داشته است”.

به گفته او راننده وقتی وارد خاک افغانستان شده از مردم و مقام‌های افغان درخواست کمک کرده بود که تانکرش نشتی دارد ولی کسی به کمک او نرفته است.

اکبرخان شیرزاد، یک شاهد عینی نیز به بی‌بی‌سی گفت که ابتدا یک تانکر گاز آتش گرفته بود که بعد از انفجار این تانکر، سایر تانکرها نیز آتش گرفت.

به گفته او شدت آتش سوزی اکنون به حد غیر قابل مهار رسیده و اگر مهار نشود ممکن است که تمام زیربناهای گمرگ اسلام قلعه نابود شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *