نقش دو رویداد مهم و موثر در تصمیم‌گیری دولت بایدن درباره برجام

By | ۱۳۹۹-۱۱-۲۶

بایدن از تمایل به بازگشت به برجام می‌گوید. اما فرصت دست‌یابی به یک راه‌حل دیپلماتیک برای مناقشه با ایران نامحدود نیست. دو رویداد پیش‌رو می‌توانند در تصمیم‌گیری دولت آمریکا در قبال توافق هسته‌ای با ایران موثر واقع شوند.

رابرت مالی، مسئول ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور تاکید کرده‌اند که مذاکره با ایران بر سر مناقشه هسته‌ای، مذاکره‌ای زمان‌بر است و آمریکا گرچه از پیوستن مجدد به برجام استقبال می‌کند، اما برای تحقق چنین امری خود را تحت فشار نمی‌بیند.

خبرگزاری فرانسه روز یکشنبه ۱۴ فوریه (۲۶ بهمن) با انتشار گزارشی از واشنگتن از دو رویداد تاریخی سخن گفته است که می‌توانند باعث تسریع تصمیم‌‌گیری دولت بایدن در خصوص مناقشه هسته‌ای با ایران گردند.

رویداد نخست به روز ۲۱ فوریه برمی‌گردد. دولت جمهوری اسلامی ایران در ماه دسامبر اعلام کرده بود که در صورت عدم رفع تحریم‌ها، این کشور دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تاسیسات هسته‌ای خود را محدود خواهد کرد.

رویداد دوم نیز به انتخابات ریاست جمهوری در ماه ژوئن (خرداد) مربوط می‌شود. شماری از تحلیلگران بر این باورند که در صورت پیروزی نیروهای محافظه‌کار و تندرو در این انتخابات، یافتن راه‌حل دیپلماتیک برای مناقشه هسته‌ای دشوارتر خواهد شد.

اولتیماتوم ایران

تا روز ۲۱ فوریه فرصت چندانی باقی نیست. کیسلی داون‌پورت، مدیر سیاست‌های منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در انجمن کنترل تسلیحاتی واشنگتن گفته است که بازگشت سریع از بسیاری از گام‌هایی که ایران در نقض تعهدات برجامی خود برداشته است، ممکن است.

اما در صورت آنکه ایران دسترسی بازرسان آژانس را محدود کند، خطر ناشی از این اقدام بسیار بالا خواهد بود و امکان بازگشت از آن دشوارتر می‌گردد.Iranisches Parlament fordert Urananreicherung bis 20 Prozent

به باور داون‌پورت قطع امکان نظارت بازرسان آژانس زمینه‌ را برای فعالیت‌های خطرناک هسته‌ای ایران هموار می‌کند.

یکی از دیپلمات‌های سابق اتحادیه اروپا به خبرنگار خبرگزاری فرانسه گفته است که تا روز ۲۱ فوریه فرصت زیادی باقی نیست و از این رو دست‌یابی به یک راه حل دیپلماتیک در شرایط کنونی الزامی است.

همین دیپلمات گفته است که در مورد الزام بازرسی تاسیسات هسته‌ای ایران، دو کشور چین و روسیه نیز با دیگر کشورهای ذیربط در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ هم‌عقیده هستند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به پرسش خبرنگاری که درباره اولتیماتوم ۲۱ فوریه پرسیده بود گفته است که آمریکا هیچ ضرب‌الاجلی در ارتباط با مناقشه‌هسته‌ای با ایران ندارد.

در همین رابطه، رابرت مالی، مسئول وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران، برای هماهنگ کردن سیاست‌های آمریکا در قبال فعالیت‌های هسته‌ای ایران با متحدان اروپایی تماس گرفته است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز با انتشار یک پست توییتری از تلاش‌های دیپلماتیک و گسترده رابرت مالی در رابطه با مناقشه هسته‌ای با ایران تقدیر کرده است.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *