رئیس سازمان هواپیمایی درباره شب شلیک به هواپیمای اوکراینی: هماهنگی در سطح عالی بود

By | ۱۳۹۹-۱۱-۲۶
تورج دهقانی زنگنه، رئیس سازمان هواپیمایی ایران گفته است در شب شلیک موشک به هواپیمایی مسافربری اوکراینی «‌هماهنگی در سطح عالی» وجود داشته و از این سازمان برای بستن آسمان ایران درخواستی نشد.

او در گفت‌وگویی که روز یک‌شنبه، ۲۶ بهمن در روزنامه شرق منتشر شده، نگفته که چه سازمانی باید این درخواست را بدهد ولی تاکید کرده است که «‌آسمان قرار نبوده ممنوع اعلام شود».

آقای زنگنه معترضان به نحوه هماهنگی و رویدادهای شلیک موشک به هواپیمای اوکراینی را متهم کرده که با جمهوری اسلامی «عناد دارند» و «این بحث را سیاسی کرده‌اند».

پیش از این امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه، گفته بود که در شب ۱۸ دی‌ماه سال گذشته «احتمال درگیری» نظامی بین ایران و آمریکا بوده است و علاوه بر ۱۳ موشکی که به پایگاه عین‌الاسد شلیک شد، ۴۰۰ موشک دیگر نیز آماده شلیک بوده و سپاه پاسداران آماده درگیری بیشتر بوده است.

خانواده قربانیان پرواز هواپیمای اوکراینی با اشاره به همین وضعیت از آقای حاجی‌زاده و سایر مسئولان حکومت ایران پرسیده‌اند که چرا با وجود چنین وضعیتی، حریم هوایی آسمان ایران بسته نشد و سامانه نظامی بین دو فرودگاه تهران با دستور چه کسی مستقر شد؟

هواپیمای اوکراینی با شماره پرواز پی‌اس ۷۵۲، بامداد ۱۸ دی‌ماه‌ پارسال با شلیک دست‌کم دو موشک پدافند سپاه پاسداران در نزدیکی تهران سرنگون شد و تمام ۱۷۶ سرنشین آن جان باختند.

سپاه پاسداران بعد از چند روز پنهان‌کاری، سرانجام تحت فشار جامعه جهانی اقرار کرد که این هواپیما با موشک‌های سپاه ساقط شده است، اما علت آن را «خطای انسانی» اعلام کرد.

در مقابل خانواده قربانیان و دولت‌های کانادا و اوکراین سرنگون شدن هواپیما را یک جنایت عامدانه خوانده‌‌اند و خواستار رسیدگی دقیق به پرونده آمران و عاملان شلیک به هواپیما هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *