سه پرونده سفارت‌های ایران در اقدامات تروریستی؛ ایرلند،‌ اتریش و ترکیه

By | ۱۳۹۹-۱۱-۲۷

طی هفته‌های اخیر، واکنش‌های بین‌المللی به نقش‌ سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی در فعالیت‌های تروریستی برون‌مرزی و همچنین قتل و ارعاب مخالفان مقیم کشورهای خارجی بیش از پیش افزایش یافته است.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی

این موضوع در حالی با پرونده یک دیپلمات‌ و همچنین یک کارمند کنسولی ایران در سفارت اتریش و کنسولگری ترکیه در صدر اخبار رسانه‌ها قرار دارد که یک پرونده دیگر مرتبط با سفارت ایران در ایرلند کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

با این حال، مجموعه این دست اقدامات ایران اخیرا با واکنش‌های قاطع از سوی اروپا مواجه شد.

در یک سو،‌ ۲۱ مقام سابق اروپایی طی بیانیه‌ای مشترک خطاب به رهبران کشورهای اروپا و جهان ضمن اشاره به نقش مقام‌های ارشد حکومت ایران در «تروریسم» و «کشتار جمعی» در صحنه بین‌المللی خواستار تحریم این کشور و اخراج مزدوران آن از اروپا شدند.

پس از آن نیز ۴۰ عضو مجمع پارلمانی شورای اروپا با نوشتن نامه‌ای ضمن بیان درخواستی مشابه خواهان «اقدامات موثر» در مقابله با فعالیت‌های تروریستی حکومت ایران در خارج کشور شدند.

این مقام‌ها و دیپلمات‌ها با یادآوری بیانیه شورای اتحادیه اروپا در آوریل سال ۱۹۹۷ میلادی تاکید کردند «عوامل و مزدوران سرویس‌های اطلاعاتی ایران با پوشش دیپلماتیک، روزنامه‌نگاری و اقتصادی باید محاکمه، مجازات و اخراج شوند.»

اما این سه پرونده سفارت‌های جمهوری اسلامی کدام هستند؟

ایرلند؛ ارتباط‌گیری در مراسم یادبود قاسم سلیمانی

روز ۲۸ شهریورماه امسال پایگاه خبری نشنال‌ به نقل از منابع امنیتی گزارش داد ۹ نفر از اعضای ارتش جدید جمهوری‌خواه ایرلند که ملاقاتی با مقام‌های رسمی در سفارت ایران در دوبلین داشتند، بازداشت شدند.

نشنال‌ نوشت اعضای این گروه تروریستی به دنبال پول و فناوری‌های پیشرفته بمب‌سازی بودند که در ایران و لبنان تولید می‌شود و به آن‌ها امکان نفوذ در خودروهای مسلح پلیس در ایرلند شمالی را می‌دهد.

بازداشت این افراد طی یک عملیات مخفی توسط سرویس امنیتی بریتانیا (ام‌آی‌۵) صورت گرفت.

منابع امنیتی در آن زمان گفتند که دست‌کم دو نفر از کسانی که در بازداشت به سر می‌برند در برنامه‌ای که با عنوان گرامیداشت قاسم سلیمانی،‌ فرمانده کشته‌شده نیروی قدس،‌ در سفارت ایران در دوبلین برگزار شد حاضر بوده‌اند. یک منبع امنیتی اشاره کرد که آن‌ها احتمالا در حال ایجاد ارتباط میان ارتش جمهوری‌خواه، ‌ایران و حزب‌الله لبنان بوده‌اند.

ارتش جمهوری‌خواه ایرلند یک سازمان انقلابی و نظامی برای باز‌پس‌گیری ایرلند از بریتانیا و همچنین اتحاد میان ایرلند جنوبی و شمالی است که در سال ۱۹۱۳ میلادی تاسیس شد.

بر اساس این گزارش،‌ این افراد بازداشتی در حال بستن نوعی قرارداد بودند،‌ اما اکنون همه چیز در هم شکسته است.

در همین زمینه یک کارآگاه سابق پلیس و تحلیل‌گر اطلاعاتی به کانترنرهایی اشاره کرد که برای ارسال سلاح و مواد منفجره از خاورمیانه استفاده می‌شود.

او گفت اگر ایران یا حزب‌الله می‌خواستند کانتینرها را با مسلسل و مواد انفجاری پلاستیکی، به عنوان مثال در کراچی، برای رساندن به دوبلین از طریق چند ایستگاه کانتینری دیگر ارسال کنند،‌ ممکن بود که موفق شود.

پیش از این هم در سال‌های دیگری گزارش‌های مشابهی از حمایت تسلیحاتی ایران از ارتش جمهوری‌خواه ایرلند و همچنین احضار فرستاده تهران در لندن از سوی نشریاتی از جمله ایندیپندنت منتشر شده بود.

اتریش؛ بمب‌گذاری در نشست مجاهدین خلق

در این پرونده به تازگی اسدالله اسدی،‌ دبیر سوم سفارت تهران در وین، به دلیل دست داشتن در توطئه بمب‌گذاری در نشست سازمان مجاهدین خلق که تیرماه سال ۱۳۹۷ در حومه پاریس برگزار شد،‌ از دادگاه حکم زندان دریافت کرد.

اسدی که در بلژیک زندانی بود پنجشنبه ۱۶ بهمن توسط دادگاه این کشور به ۲۰ سال زندان محکوم شد.

رسانه‌های آلمان هم گزارش دادند که دفترچه‌های کشف‌شده از او حاکی از احتمال نقش داشتنش در اداره یک «حلقه بزرگ ماموران جمهوری اسلامی در اروپا» بوده است.

وزارت خارجه ایران به این حکم اعتراض کرد و دست بر روی مصونیت دیپلماتش برای زیر سوال بردن این اقدام گذاشت.

ترکیه؛ قتل مسعود مولوی،‌ مدیر کانال تلگرامی

این جدیدترین پرونده دست‌ داشتن نمایندگی‌های ایران در کشورهای دیگر است که این بار در ارتباط با قتل یک مخالف جمهوری اسلامی با نام مسعود مولوی مطرح شد.

روز ۲۳ بهمن‌ماه روزنامه صباح ترکیه گزارش داد محمدرضا ناصرزاده، کارمند کنسولگری تهران در استانبول،‌ با اتهام کمک به جعل اسناد برای فرار قاچاقی فردی که مسئولیت قتل مولوی را داشته بازداشت شد.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی این مساله را تکذیب کرد،‌ اما بلافاصله پس از آن پلیس ترکیه فیلم دوربین‌های مداربسته از فرودگاه استانبول و لحظه بازداشت او را منتشر کرد.

این پرونده اکنون در حال رسیدگی است و در اعترافات افراد بازداشت‌شده دیگر اشاره شده که این کارمند کنسولگری دارای کارت شناسایی خدمت نیز بوده است.

مسعود مولوی مدیر کانال تلگرام «جعبه سیاه» بود که اسنادی علیه فساد در دفتر رهبر،‌ سپاه پاسداران و سایر نهادهای حکومت ایران منتشر می‌کرد و در ترکیه ساکن بود. او ۲۳ آبان سال ۱۳۹۸ توسط فردی به نام عبدالواهاپ کُچاک در یکی از خیابان‌های منطقه شیشلی استانبول به ضرب گلوله کشته شد.
ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *