سناریو‌سازی اطلاعات سپاه در صدور ۱۵ سال زندان برای نجمه واحدی و هدی عمید

By | ۱۳۹۹-۱۱-۲۸
استان‌وایر- «نجمه واحدی»، فعال حقوق زنان که حکم هفت سال زندان او هفته گذشته توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر عینا تایید شد، در یک پست اینستاگرامی از سناریوسازی اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه خود خبر داده است.

هدی عمید، وکیل دادگستری و فعال حقوق زنان (سمت راست) و نجمه واحدی، دانش‌آموخته جامعه‌شناسی و فعال حقوق زنان

این فعال زنان در مقابل این پرسش که آیا واقعا به‌دلیل برگزاری کارگاه‌های شروط ضمن عقد به کسی هفت سال حبس می‌دهند، با انتشار بخش‌هایی از حکم دادگاه، از مخاطبانش خواسته است که خود قضاوت کنند.
واحدی گفته که در یکی از بازجویی‌ها، بازجو به ایمیلی که او در سال ۱۳۹۳ دریافت کرده بوده، اشاره کرده است.
این فعال زنان توضیح داده که در آن ایمیل از او درخواست شده که با یک وب‌سایت حقوقی همکاری کند ولی او به آن جواب رد داده است.
او هم‌چنین گفته در طول ۶۳ روز بازداشت و بازجویی، فقط همین یک‌بار و به‌صورت گذرا به آن ایمیل اشاره شده و حتی در جلسات دادگاه هم از آن حرفی زده نشده است. اما همان ایمیل که نجمه واحدی به آن جواب رد داده، به‌عنوان مدرک دال بر همکاری با دولت امریکا لحاظ شده و دادگاه بر اساس آن به او هفت سال حبس تعزیری داده است.
واحدی هم‌چنین توضیح داده دادگاه با گفتن این‌که حامی مالی وب‌سایت حقوقی که از او درخواست همکاری کرده بوده، نهادی به نام «ایرکس» (IREX) است، او را متهم به همکاری با این سازمان و دولت امریکا کرده است.
نجمه واحدی در این پست ایسنتاگرامی گفته به همه پرونده خود دسترسی نداشته است ولی در همان بخش‌هایی که در اختیار او قرار گرفته‌اند، نواقص جدی وجود دارد.
او در این باره نوشته است: «البته در پرونده ما بسیار چیزهای دیگر هم ردیف کرده‌اند؛ از جمله سفر من به مالزی، کشوری که هرگز آن را ندیده‌ام و شرکت در دوره‌ای که در آن هرگز شرکت نکرده‌ام.»
واحدی هم‌چنین گفته است که یکی از اتهاماتش، فعالیت گسترده در فضای مجازی و ادمینی یک کانال تلگرامی بوده که با توجه به این‌که حفاظت اطلاعات سپاه کامپیوتر شخصی او را ضبط کرده و به تمامی اطلاعات وی در فضای مجازی دسترسی دارد، به خوبی می‌داند که او ادمین این کانال تلگرامی نبوده است.
نجمه واحدی و «هدی عمید» شهریور ۱۳۹۷ در رابطه با برگزاری کارگاه‌هایی درباره شروط ضمن عقد، توسط اطلاعات سپاه بازداشت و پس از ۶۳ روز، به قید وثیقه به طور موقت از زندان اوین آزاد شدند.
آذرماه سال جاری، شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست «ابوالقاسم صلواتی» خانم واحدی را به اتهام «همکاری با دولت متخاصم امریکا»، به هفت سال و خانم عمید را به هشت سال زندان محکوم کرد.
این احکام در حالی‌که حتی به وکلای این دو فعال حقوق زنان اجازه حضور نداده بودند، در کمتر از دو ماه عینا توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر تهران تایید شدند.
پیش از این، سایت «مشرق‌نیوز»، نزدیک به سپاه پاسداران در گزارشی نجمه واحدی و هدی عمید را به همکاری با موسسه ایرکس متهم کرده و دلیل بازداشت و برخورد قضایی با این دو فعال زنان را «ارایه طرح برای حمایت از هم‌جنس‌بازان» دانسته بود.
ایرکس یک موسسه مردم‌نهاد بین‌المللی است که در بیش از ۱۰۰ کشور دنیا در زمینه آموزش جوانان فعال است. بودجه این موسسه از طریق کمک‌های مالی شهروندان کشورهای مختلف و پروژه‌های آموزشی آن تامین می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *