هشدار خلبان شرکت آسمان درباره احتمال تکرار حادثه هواپیمای اوکراینی

By | ۱۳۹۹-۱۱-۳۰

بر اساس سندی که به سامانه «سوت بزن» ایران اینترنشنال رسیده، به تازگی برج مراقبت فرودگاه مهرآباد تهران یکی از پروازهای شرکت هواپیمایی آسمان را به صورت مستقیم از نزدیکی یک منطقه نظامی عبور داده که با گزارش اعتراضی خلبانش مواجه شده است.

تصویری از گزارش پس از پرواز این خلبان که به ایران اینترنشنال ارسال شده، نشان می‌دهد روز سه‌شنبه ۱۵ بهمن، خلبان هواپیمایی مسافربری آسمان که از مبداء نجف در عراق به سمت فرودگاه «امام خمینی» در تهران در حال پرواز بوده، با نزدیک شدن به یک منطقه نظامی در نزدیکی مقصد، دود و انفجاری را مشاهده کرده و به برج مراقبت فرودگاه مهرآباد اطلاع می‌دهد.

پس از آن، خلبان طی دو تماس با برج مراقبت این فرودگاه که یکی از آن‌ها بی‌پاسخ ماند،‌ متوجه شده مسیری که برای او به صورت «مستقیم» مشخص شده بود، از نزدیکی یک منطقه نظامی عبور کرده است.

کاپیتان پرواز این مساله را پس از فرود به مدیر عملیاتی اطلاع داده و آن را با واقعه هواپیمای مسافربری اوکراین مقایسه کرد. متن این گزارش نشان می‌دهد که او هنگام کاهش ارتفاع «یک انفجار روی زمین همراه با دود بسیار زیاد» را مشاهده کرده است.

سپس هنگامی که او برای بار دوم با برج مراقبت تماس گرفته و این مساله را اعلام می‌کند،‌ پاسخ می‌گیرد: «منطقه نظامیه دیگه!»

بر اساس این سند، خلبان در گزارشش پس از پرواز با اشاره به «شرایط حساس موجود» و «واقعه اخیر در رابطه با پرواز اوکراینی» درخواست پیگیری موضوع را کرده است.

او خواسته تا دستور داده شود از هدایت پروازها به صورت مستقیم و خارج از مسیر پروازی خودداری شود.

در حادثه هواپیمای اوکراینی،‌ پرواز ۷۵۲ خطوط هواپیمایی اوکراین اینترنشنال در دی‌ماه سال گذشته، همزمان با شب حمله نظامی سپاه پاسداران به پایگاه هوایی آمریکا در عراق، دقایقی پس از بلند شدن از فرودگاه «امام خمینی» با شلیک موشک‌های سامانه پدافندی سپاه ساقط شد و تمام ۱۷۶ سرنشین آن کشته شدند.

مقام‌های نظامی جمهوری اسلامی با استفاده از عبارت «خطای انسانی» اعلام کردند اپراتور پدافند هوایی هواپیمای اوکراینی را روی رادار با یک موشک اشتباه گرفته بود.

چندی پیش نیز وقتی در شامگاه ۱۱ بهمن‌ماه آژیر خطر در غرب تهران به صدا در آمد و برق برخی مناطق قطع شد، یک پرواز شرکت هواپیمایی ترکیه مسیرش را از فرودگاه «امام خمینی» تغییر داده و برای فرود به سمت باکو در آذربایجان رفته بود.

در آن زمان برخی رسانه‌ها، در گزارش‌هایی تاییدنشده، علت این مساله را نزدیک شدن پرواز به منطقه نظامی اعلام کرده بودند.

اما مسئولان سازمان هواپیمایی ارتباط این تغییر مسیر با آژیر خطر را رد کردند. محمدحسن ذیبخش، سخنگوی این سازمان،‌ گفته بود: «تغییر مسیر این پرواز هیچ ارتباطی به صدای آژیر در تهران ندارد و شایعاتی که در فضای مجازی منتشر می‌شود به هیچ عنوان صحت ندارد و مردم توجهی به این شایعات نداشته باشند.»

 

این سند را می‌توانید از طریق لینک زیر ببینید:

https://issuu.com/iranintl/docs/6165568802

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *