هشدار وزیر امور خارجه آلمان به ایران: با آتش بازی نکنید!

By | ۱۳۹۹-۱۲-۰۱

وزیر امور خارجه آلمان از ایران خواست به تعهدات و الزام‌های پیش‌بینی شده در توافق برجام عمل کند. او تأکید کرد محدود کردن دسترسی و نظارت بازرسان آژانس انرژی اتمی بر تاسیسات هسته‌ای بازگشت آمریکا به برجام را دشوار می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران روز پنجم اسفند را به عنوان ضرب‌الاجل برای توقف اجرای پروتکل الحاقی تعیین کرده است. ایران به آمریکا اولتیماتوم داده است که هرگاه تا آن زمان، تحریم‌ها علیه این کشور از سوی آمریکا لغو نشوند، جمهوری اسلامی اجرای این پروتکل را متوقف خواهد کرد.

نتیجه چنین کاری محدود کردن سفر، دسترسی و نظارت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تاسیسات هسته‌ای ایران خواهد بود.

در همین رابطه، هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان به ایران هشدار داده است. ماس گفته است که ایجاد هرگونه محدودیتی برای فعالیت بازرسان آژانس می‌تواند بر سر راه بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای مانع ایجاد کند.

نشست آنلاین وزیران امور خارجه

وزیر امور خارجه آلمان در دیدار مجازی خود با همتایان بریتانیایی، فرانسوی و آمریکایی خود به ایران هشدار داده و گفته است: «آنچه در حال حاضر ایران انجام می‌دهد، بازی با آتش است!»

وزیران امور خارجه تروئیکای اروپایی به همراه آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا بر آنند تا در این اجلاس مجازی، سیاست‌ و رویکرد خود را در قبال فعالیت‌های هسته‌ای ایران هماهنگ کنند و به راهکار مشترکی در این زمینه دست یابند.

جمهوری اسلامی ایران اوایل هفته جاری به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داد که این کشور از روز سه‌شنبه آینده محور اصلی توافق هسته‌ای که همان پروتکل الحاقی است را اجرا نخواهد کرد.

Iran Atomanlage Fordo

در صورت اجرای چنین سیاستی از سوی جمهوری اسلامی ایران، عملا از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ چیزی باقی نمی‌ماند.

هایکو ماس گفته است: «اکنون موضوع بر سر حمایت و پشتیبانی از ایالات متحده برای بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران است.»

وزیر امور خارجه آلمان گفته است که برای دولت آمریکا تحت زمامداری جو بایدن ساده نیست که سیاستی که در چهار سال گذشته از سوی دولت ترامپ دنبال شده را از بنیاد تغییر دهد.

ماس گفته است چنانچه جمهوری اسلامی به جای تنش‌زدایی سیاست افزایش تنش را در پیش بگیرد، بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای و مذاکرات آتی به مخاطره خواهد افتاد.

باید یادآور شد که دولت دونالد ترامپ در مه ۲۰۱۸ به طور یکجانبه از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد و اقدام به تشدید و تجدید تحریم‌ها علیه این کشور نمود.

توافق هسته‌ای (برجام) با ایران در سال ۲۰۱۵ پس از مذاکراتی طولانی بین کشورهای صاحب حق وتو در شورای امنیت و آلمان کسب شده بود و به توافق پنج‌به‌اضافه‌یک شهرت یافته است.

پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، جمهوری اسلامی نیز به طور گام به گام و تدریجی از گستره اجرای تعهدات برجامی خود کاسته است.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *