مشکل اجازه شوهر برای خروج زنان فرهیخته از ایران

By | ۱۳۹۹-۱۲-۰۱

یک وکیل دادگستری با بیان اینکه اخذ اجازه از شوهر معنایی جز محدودیت بیشتر برای زنان ندارد، گفت: با کمال تأسف به هیچ عنوان امیدی ندارم که زنان مجلس یازدهم بتوانند در این راستا گام بردارند.

فریده غیرت

فریده غیرت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص اذن شوهر برای خروج زنان ورزشکار و نخبه،‌ اظهار کرد: اخذ اجازه شوهر برای خروج زنان از کشور مسأله جدیدی نیست بلکه مسأله‌ای است که از سالیان پیش راجع به آن بحث کرده‌ و مخالفت خود را با این قانون ابراز کرده‌ایم.

این وکیل دادگستری افزود: چندی پیش اصلاح قانون گذرنامه برای تسهیل امکان حضور بانوان فرهیخته در مجامع بین‌المللی مطرح شد، به گونه‌ای که زنان فرهیخته می‌توانند با اجازه دولت یا دادستان از کشور خارج شوند البته نمی‌دانم این اصلاحیه اجرایی شد یا خیر.

وی اضافه کرد: در مجموع اذن برای خروج زنان فرهیخته از کشور معضلی است که ما با آن مواجهیم و متأسفانه قانون در این زمینه اصلاح نشده است.

غیرت بیان کرد: مواضع بین‌المللی با این موضوع مخالف است و روح قوانین و شرع ما نیز تا این اندازه ممنوعیت برای زن را نپذیرفته است اما متأسفانه همچنان این مانع وجود دارد. کسب اجازه از شوهر برای خروج خانمی که باید با هیأت علمی همراه شود یا یک زن ورزشکار از کشور، محدودیت‌های بی موردی است که از نظر بین‌المللی به ما لطمه می‌زند.

این حقوقدان در خصوص عملکرد مجلس یازدهم در راستای اصلاح این قانون نیز گفت: با کمال تأسف هیچ عنوان امیدی ندارم که زنان مجلس یازدهم بتوانند در این راستا گام بردارند. من به عنوان یک زن ایرانی مسلمان که به همه اصول مذهبی و انقلاب اسلامی معتقد است؛ چنین محدودیتی برای زن را نمی‌پذیرم و متأسفم از اینکه نمایندگان مجلس نیز در جهت رفع این موانع تلاش نمی‌کنند.

وی تأکید کرد: خواسته ما برای رفع موانع این چنینی در حال تکرار شدن است که این موضوعات از نظر بین‌المللی به ما لطمه می‌زند. باید تجدید نظری در این خصوص شود چون اگر اقدامی در این رابطه صورت نگیرد، عواقب بدی در پیش رو خواهیم داشت.

این وکیل پایه یک دادگستری با بیان اینکه اخذ اجازه از شوهر معنایی جز محدودیت بیشتر برای زنان ندارد، گفت: هرچند هدف قانونگذار حفظ انسجام خانواده بوده، اما این قانون برای زنان آسیب‌هایی را به دنبال داشته است. نهایتاً باید گفت این قانون با دنیای امروز همخوانی ندارد و مانع بزرگی برای زنان فرهیخته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *