کولبری زنان فاجعه تلخ دیگری از فقر زنان در رژیم ملایان

By | ۱۳۹۹-۱۲-۰۲

با دختران و زنانی مواجه هستیم که به صف طولانی کولبران پیوستند. هلاله امینی نماینده استان کردستان در بیست و سومین اجلاس عمومی شورای استان ها از وضعیت اسفبار کولبری زنان در این استان پرده برداشت.

امینی گفت: «باید خون گریست و بسی مایه تأسف است که بگویم با دختران و زنانی مواجه هستیم که مجبورند در نقش یک مرد یا یک پسر ظاهر شوند تا به صف طولانی کولبران بپیوندند.» (خبرگزاری حکومتی تسنیم – ۱۸ مهر ۱۳۹۸)

کولبری زنان فاجعه تلخ دیگری از فقر زنان در رژیم ملایان

کولبری در ردیف سخت ترین شغل هاست و ریشه در فقری عمیق، نابرابری و توزیع ناعادلانه ثروت و امکانات در کشور دارد. کولبران به دلیل فقدان اشتغال و مشکلات گسترده اقتصادی در مناطق مرزی از روی ناچاری، با دریافت دستمزدی ناچیز اقدام به حمل کالا می کنند. آنها در سردی و تاریکی هوا کیلومترها راه را در مسیرهای صعب العبور کوهستانی طی می کنند.

اخیراً کولبری گسترش یافته و کولبری زنان و کودکان و نوجوانان را نیز شامل می شود. خیلی از این کودکان و نوجوانان به دلیل این کار دیگر به مدرسه نمی روند و مجبور به ترک تحصیل هستند.

جاوید رحمان گزارشگر ویژه ایران در گزارش ژوئیه ۲۰۱۹ خود به سازمان ملل در مورد کولبران ایران می نویسد: «براساس اطلاعات دریافتی، ۷۵ تن از کولبران مرزی در سال ۲۰۱۸ کشته و ۱۷۷ نفر زخمی شدند. در میان آنها ، ۴۲ نفر قربانی تیراندازی مستقیم توسط نیروهای امنیتی بودند و ۶۶ نفر از آنها پس از تعقیب توسط نیروهای امنیتی از کوه سقوط کردند. در مجموع ۱۴ نفر جان خود را یا پای خود را در اثر سرما از دست دادند و ۴ نفر دیگر در اثر انفجار مین زخمی شدند. بنا به گزارشات در شش ماه نخست سال ۲۰۱۹، حداقل ۴۲ کولبر مرزی کشته و ۷۴ زخمی گزارش شده‌اند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *