گروسی در ایران؛ بررسی ملاحظات آژانس و همکاری‌های دو جانبه

By | ۱۳۹۹-۱۲-۰۳

سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران سه روز پیش از خروج ایران از پروتکل الحاقی صورت می‌گیرد. به گفته صالحی، با رافائل گروسی “ملاحظات آژانس در چارچوب موافقتنامه پادمان و همکاری‌های دو طرف” بررسی خواهد شد.

رافائل ماریانو گروسی

بر أساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، خروج ایران از پروتکل الحاقی به پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی در روز پنجم اسفند (۲۳ فوریه) اجرایی می‌شود و به این ترتیب نظارت‌های فراپادمانی آژانس از تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی متوقف خواهد شد.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است در سفر خود به تهران که سه روز پیش از این این اقدام آغاز شده است، با مقامات مسئول ایران، از جمله علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی این کشور دیدار و گفت‌وگو کند.

رافائل گروسی در یک پیام توئیتری نوشت، مصمم است در ملاقات با مقام‌های ارشد ایرانی پیرامون یک راه حل مشترک که با قوانین ایران هم‌خوانی داشته باشد، رایزنی کند.

گروسی تاکید کرد، آژانس باید بتواند به نظارت‌های حیاتی خود از تاسیسات اتمی ایران ادامه دهد، زیرا به گفته او چنین اقدامی در راستای منافع ایران نیز هست.

صالحی ساعاتی پیش از ورود گروسی به تهران گفت، قرار است در نشست رسمی با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که  روز یکشنبه برگزار می‌شود در باره “ملاحظات آژانس در چارچوب موافقتنامه پادمان و همکاری‌های دو طرف” گفت‌وگو شود.

اعتراض به “درز اطلاعات محرمانه آژانس”

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در رابطه با خبر منتشرشده از سوی خبرگزاری رویترز مبنی بر مشاهده آلودگی ذرات اورانیوم در ایران اظهار داشت: «متاسفانه درز اطلاعات محرمانه آژانس در رسانه‌های بین‌المللی روند ناخوشایندی است که از سال‌های گذشته همچنان ادامه دارد و در این خصوص جمهوری اسلامی ایران بارها به صورت شفاهی و کتبی مراتب اعتراض خود را به آژانس ارائه کرده است.»

رویترز شامگاه جمعه به نقل از چند منبع دیپلماتیک گزارش داد، بازرسان آژانس در بازدیدهای ماه‌های اوت و سپتامبر خود از دو سایت اتمی اعلام‌نشده جمهوری اسلامی، آثاری از مواد رادیواکتیو کشف کرده‌اند.

از قرار معلوم یکی از این دو سایت بین شهرضا و آباده و دیگری در نزدیکی تهران واقع شده‌اند و گمان می‌رود جمهوری اسلامی حدود دو دهه پیش در آنها فعالیت‌های اعلام‌نشده اتمی داشته است.

صالحی روز شنبه ضمن بیان این که موضوعات این چنینی نبایستی تا زمانی که فرآیند بررسی‌ها نهایی نشده به رسانه‌ها کشیده شود، گفت: «تردیدی نیست که انتشار این گونه مطالب با اهداف و اغراض سیاسی صورت می‌گیرد.»

دعوت به مذاکره

در روزهای اخیر دولت ایالات متحده بر آمادگی خود برای مذاکره با جمهوری اسلامی تاکید ورزیده و از تهران خواسته است، برای این منظور به تمامی تعهدات برجامی خود بازگردد.

دولت جو بایدن در این راستا اعلام کرد که از “مکانسیم ماشه” عقب‌نشینی می‌کند و محدودیت رفت‌وآمد دیپلمات‌های ایرانی در نیویورک را برمی‌دارد.

بر أساس “مکانیسم ماشه” که در سپتامبر گذشته از سوی دونالد ترامپ اعلام شد، در صورت عدم پایبندی ایران به برجام، تحریم‌ها دوباره به صورت اتوماتیک اعمال می‌شود.

چندی پیش وب‌سایت دفتر نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای به نقل از علی‌اکبر ولایتی، مشاور ارشد خامنه‌ای در امور بین‌الملل نوشت، رهبر جمهوری اسلامی از “همان ابتدا” از مکانیسم ماشه ناراضی بوده است و “حتما در صورت برگزاری مذاکرات بعدی باید این مکانیسم به‌عنوان یک اصل غیرمنطقی کنار گذاشته شود”.

علی خامنه‌ای و حسن روحانی در واکنش به اقدام‌های اخیر واشنگتن برای توافق با ایران مواضع پیشین خود را تکرار کردند و خواستار برچیدن تمامی تحریم‌ها علیه ایران شدند.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *