رویترز به نقل از آژانس: ‘ایران ۱۷ کیلو و ۶۰۰ گرم اورانیوم با خلوص ۲۰ درصد تولید کرده’

By | ۱۳۹۹-۱۲-۰۶
خبرگزاری رویترز می‌گوید به یک گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی دست یافته که در آن کارشناسان آژانس می‌گویند ایران ۱۷ کیلو و ۶۰۰ گرم اورانیوم با خلوص ۲۰ درصد تولید و ذخیره کرده است.

قانون جدید مصوب مجلس ایران دولت این کشور را موظف به تولید هر ماه ۱۰ کیلوگرم اورانیوم با خلوص ۲۰ درصد کرده است.

قانون “اقدام راهبردی برای لغو تحریم” که دو ماه و نیم پیش در مجلس ایران تصویب شد و اکنون به اجرا در آمده است دولت این کشور را مکلف کرد که “بلافاصله اقدامات لازم برای تولید اورانیوم غنی شده با خلوص ۲۰ درصد را آغاز کند و سالانه هم به میزان ۱۲۰ کیلوگرم از آن را ذخیره نگه دارد.”

ایران تا ماه پیش از خلوص ۴.۵ درصدی در غنی سازی بالاتر نرفته بود که هرچند کمی بالاتر از سطح مجاز ۳.۶۷ درصدی براساس برجام (توافق 2015 هسته ای میان ایران و قدرت ها) است، اما خیلی پایین تر از غنی سازی ۲۰ درصدی بود. خلوص ۲۰ درصدی غنی سازی بالا به حساب می آید.

یک دیپلمات ارشد به خبرگزاری رویترز گفت: “آنها درحال تولید ماهانه ۱۵ کیلوگرم اورانیوم غنی شده با خلوص ۲۰ درصد هستند.”

براساس این گزارش در سه ماهی که گزارش آژانس در بر می گیرد میزان ذخیره اورانیوم غنی شده ایران ۵۲۴.۹ کیلوگرم افزایش یافت و به ۲۹۶۷.۸ کیلوگرم رسید که خیلی بالاتر از ۲۰۲.۸ کیلوگرم مجاز است.

رویترز همچنین گزارش می دهد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش دیگری اعلام کرده که “ایران هنوز به سوالات آژانس درباره ذرات اورانیوم در دو سایتی که پارسال مورد بازرسی کارشناسان این سازمان قرار گرفته، پاسخ نداده است.”

خبرگزاری فرانسه هم به نقل از همین گزارش نوشت که آژانس “عمیقا نگران” امکان وجود مواد هسته ای در یک سایت اعلام نشده در ایران است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل سال ۲۰۱۸ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مدعی فعالیت های مخفیانه در تورقوز آباد شد

عکس ماهواره ای

به نوشته این خبرگزاری در گزارش آژانس آمده است: “بعد از ۱۸ ماه، ایران توضیح لازم، کامل و از نظر فنی معتبری برای حضور این ذرات از مواد هسته ای ارائه نکرده است.”

این گزارش به سایت تورقوزآباد در حومه تهران اشاره دارد که قبلا اسرائیل مدعی شده بود محل انجام فعالیت های مخفیانه اتمی ایران است.

منابع آگاه به خبرگزاری فرانسه می گویند نشانه ای در دست نیست که از این سایت برای پردازش اورانیوم استفاده شده باشد، اما ممکن است برای ذخیره این مواد تا اواخر ۲۰۱۸ به کار گرفته شده باشد.

همزمان آمریکا بار دیگر در روز سه شنبه از ایران خواسته است با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند و گفت که ایران بیش از پیش از شرایط برجام فاصله می گیرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در کنفرانسی خبری گفت که واشنگتن برای بحث درباره اقدام مناسب در حمایت از فعالیت آژانس در ایران از نزدیک با این نهاد رایزنی خواهد کرد.

مقام‌های ایران روز سه‌شنبه، پنجم اسفند، اعلام کردند که مطابق مصوبه مجلس شورای اسلامی، به دلیل لغو نشدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران و اجرا نشدن مفاد برجام، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کرده‌اند و دیگر اجازه نظارت‌های فراپادمانی را به بازرسان نخواهد داد.

با وجود این محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، تاکید کرده که این اقدام به معنای پایان همکاری با آژانس نیست.

فرانسه، بریتانیا و آلمان در بیانیه‌ای مشترک با اشاره‌ای گذرا به تفاهم تازه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از تعلیق اجرای پروتکل الحاقی و محدود کردن بیشتر نظارت آژانس بر فعالیت‌های ایران به شدت ابراز تاسف کردند و درباره “ماهیت خطرناک” این تصمیم هشدار دادند.

وزرای خارجه سه کشور اروپایی امضاکننده برجام در بیانیه خود گفتند که اقدام ایران که بر اساس قانون مجلس شورای اسلامی از سه شنبه آغاز شده، “دسترسی‌های آژانس به تاسیسات و اطلاعات پادمانی را به شدت محدود می‌کند.”

این بیانیه یک روز بعد از سفر رافائل گروسی، مدیر کل آژانس به ایران صادر شده که در آن آژانس و ایران به تفاهمی موقت و سه ماهه به عنوان راه حلی برای ادامه تلاش‌های دیپلماتیک رسیدند.

بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *