یک میلیارد دلار از بدهی کره جنوبی از کانال سوئیس به ایران می‌رسد

By | ۱۳۹۹-۱۲-۰۸

همزمان با انتشار خبر «موافقت کلی» آمریکا با آزادسازی دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و کره جنوبی اعلام کرد یک میلیارد دلار از این دارایی‌ها در قالب خرید غذا و دارو به ایران خواهد رسید.

حسین تنهایی، رئیس اتاق بازرگانی، روز جمعه، هشتم اسفند، و ساعاتی پس از گزارش رسانه‌های کره جنوبی مبنی بر موافقت اصولی آمریکا با بازپرداخت بدهی ایران، این موضوع را به خبرگزاری ایلنا گفت.

سفر چوی جون کان، معاون وزیر خارجه کره جنوبی به ایران و دیدار با عباس عراقچی، همتای ایرانی خود پس از توقیف کشتی متعلق به این کشور از سوی سپاه پاسداران

وی گفت: «قرار است تا یک میلیارد دلار از این دارایی‌ها به کانال مالی ایران و سوئیس واریز شود تا صرف خرید دارو و غذا شود. در مورد اقلام دارویی نیز وزارت بهداشت با بانک مرکزی هماهنگ شده است.»

آقای تنهایی افزود: «موضوع مهم در این مورد، این است که ما یا پول دریافت کنیم و یا اقلامی مانند ماشین‌آلات که تولید داخلی را عمق ببخشد. از همین روی از اقلام دارو و غذا شروع خواهیم کرد.»

رئیس اتاق بازرگانی ایران تاکید کرده نباید «تعیین‌کننده» اقلام مبادله‌ای طرف مقابل باشد و ایران باید بر اساس اولویت‌های خود، اقلام مورد نیاز را درخواست کند.

اظهارات این مقام رسمی پس از آن بیان می‌شود که رسانه‌های کره جنوبی اعلام کردند آمریکا با آزادسازی دارایی‌های ایران در این کشور و انتقال آن از طریق کانالی مالی در سوئیس «موافقت کلی» کرده است.

این خبر را ایستگاه رادیویی شبکه جهانی کی‌بی‌اس کره جنوبی روز پنج‌شنبه، هفتم اسفند، به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه این کشور گزارش کرد.

ایران پیشتر گفته بود که بر سر آزادسازی دارایی‌ خود در کره جنوبی، با سئول به توافق رسیده، اما وزارت خارجه کره جنوبی اعلام کرده بود دارایی‌های بلوکه‌شده ایران پس از رایزنی با آمریکا آزاد خواهد شد.

مقام رسمی کره جنوبی که به نام وی اشاره‌ای نشده، گفته است بر اساس این توافق که هنوز «نهایی» نشده، دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی، ابتدا به سوئیس منتقل خواهد شد.

مذاکرات پیشین دو کشور حاکی از این بود که سئول و واشینگتن بر سر ارسال دارایی‌های ایران به یک کشور اروپایی به توافق رسیده‌اند تا بعد از طریق سازوکار «تجاری بشردوستانه» این کشور به ایران منتقل شود.

سوئیس حافظ منافع آمریکا در ایران است و برای ارسال کالاهای دارویی و غذا از تحریم‌های آمریکا معاف است. بر اساس سازوکار مالی-تجاری در سوئیس، این کشور به جای پول نقد، به ایران کالا ارسال می‌کند.

این در حالی است که عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی ایران ادعا کرده که جمهوری اسلامی به کره جنوبی تنها اجازه داده که بدهی معوق خود را در قالب پرداخت مستقیم جبران کند.

او مدعی شده که «فقط پول به حساب‌های بانکی ما می‌آید» و کره جنوبی را نیز به اقدام حقوقی تهدید کرده بود.

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران نیز اعلام کرده که آقای همتی با سفیر کره جنوبی در تهران به توافق اولیه رسیده بود که در ابتدا یک میلیارد دلار از منابع مسدود شده ایران آزاد شود.

روزنامه همشهری این اقدام دولت کره جنوبی را در راستای تلاش این کشور برای نشان ‌دادن حسن‌نیت خود و وفاداری به آزادسازی همه دارایی‌های ایران ارزیابی کرده بود.

منابع بلوکه‌شده ایران در کره‌ جنوبی که ۷ میلیارد دلار اعلام شده است، در طول ماه‌های گذشته به یک مشکل دیپلماتیک مهم در روابط دو کشور تبدیل شده است.

سپاه پاسداران ۱۵ دی‌ماه یک کشتی کره جنوبی را به دلیل آن چه «آلودگی نفتی و مخاطرات زیست‌محیطی» اعلام کرد در نزدیکی تنگه هرمز توقیف کرد، ولی رسانه‌های داخل ایران، توقیف این کشتی را مرتبط با بلوکه شدن منابع مالی ایران در کره جنوبی دانستند.

ایران همچنین مذاکرات گسترده‌ای را با ژاپن، عراق و عمان آغاز کرده تا دارایی‌های خود را که به دلیل تحریم‌های آمریکا در این کشورها مسدود شده، آزاد کند.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران گفته مجموع دارایی‌های مسدود شده ایران در ژاپن و کره جنوبی حدود ۱۰ میلیارد دلار است.

به گفته وی، این مبالغ را می‌توان برای تامین هزینه خرید مواد غذایی و دارو، از جمله واکسن کرونا صرف کرد.

با استفاده از گزارش‌های کی‌بی‌اس و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *