وال استریت جورنال: ایران پیشنهاد مذاکره مستقیم با آمریکا را رد کرد

By | ۱۳۹۹-۱۲-۱۱

روزنامه وال استریت جورنال روز یکشنبه ۱۰ اسفند از قول دو «مقام آگاه» گزارش داده که ایران پیشنهاد آمریکا و اتحادیه اروپا برای مذاکره مستقیم با ایالات متحده بر سر برجام در هفته‌های آینده را رد کرده است.

این دو مقام گفته‌اند که رد پیشنهاد مذاکره مستقیم با آمریکا از سوی ایران خطر افزایش تنش‌ها را در پی دارد.

در همین زمینه، روزنامه نیویورک تایمز اخیرا گزارش داده بود که دولت جو بایدن اعلام آمادگی کرده است که در نشست آتی ایران و اعضای باقی‌مانده برجام حضور یابد؛ موضوعی که با استقبال اتحادیه اروپا مواجه شد.

با این‌حال، برخی از مقامات ایران از جمله سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته‌اند آمریکا از برجام خارج شده است و نمی‌تواند در مذاکرات حضور داشته باشد.

حکومت جمهوری اسلامی ایران می‌گوید آمریکا باید ابتدا تحریم‌ها را لغو کند.

قبلا محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران از اتحادیه اروپا خواسته بود میان ایران و ایالات متحده میانجی‌گری کند، اما ایران هنوز حاضر به مذاکره مستقیم با آمریکا نشده است.

دو دیپلمات غربی به وال استریت جورنال گفته‌اند ایران از حضور در نشستی که اتحادیه اروپا برنامه‌ریزی کرده بود، سر باز زده و گفته است باید اول تضمین داده شود که آمریکا بعد از این نشست برخی از تحریم‌ها علیه ایران را لغو خواهد کرد.

این نشست با پیشنهاد جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برنامه‌ریزی شده بود و آقای بورل حتی امیدوار بود اروپا میزبان این نشست در روزهای آتی باشد.

آمریکا اعلام کرده که آماده است در این نشست حضور داشته باشد اما گفته است بدون مذاکرات رو در رو و مستقیم با ایران، آماده لغو تحریم‌ها نیست.

دیپلمات‌های غربی به وال استریت جورنال گفته‌اند رد پیشنهاد آمریکا از سوی ایران هنوز به معنی از بین رفتن امیدها به مذاکرات مستقیم میان تهران و واشنگتن در ماه‌های آتی نیست و احتمالا ایران تلاش می‌کند اهرم‌هایی برای مذاکرات آتی به دست آورد.

به گفته آن‌ها، این مذاکرات می‌تواند حتی قبل از عید نوروز اتفاق بیفتد اما تصمیم ایران برای اجتناب از شرکت در نشست اعضای برجام با حضور آمریکا تنش‌ها را در روزهای آتی افزایش خواهد داد.

شهریورماه امسال علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی گفته بود بین مقامات ایران و آمریکا «در هیچ سطحی» مذاکره نخواهد شد.

البته این اظهارات در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ ایراد شده بود.

آیت‌الله خامنه‌ای بهمن‌ماه نیز اعلام کرد برای بازگشت جمهوری اسلامی به برجام، شرط ایران این است که «آمریکا بایستی تحریم‌ها را کلاً در عمل لغو کند» و ایران هم این موضوع را «راستی‌آزمایی» کند.

او گفت این موضوع «سیاست قطعی» جمهوری اسلامی است و «هیچ‌کس از آن عدول نخواهد کرد».

ایالات متحده آمریکا در اردیبهشت ۹۷ در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ از برجام خارج شد و تحریم‌های گسترد‌ه‌ای علیه تهران وضع کرد.

ایران یکسال بعد در اردیبهشت ۹۸ به صورت مرحله‌ای از تعهدات خود در چارچوب برجام عدول کرد و در آخرین اقدام خود، روز پنجم اسفند امسال، پروتکل الحاقی در زمینه بازرسی‌های سرزده بازرسان آژانس از تاسیسات هسته‌ای خود را متوقف کرد.

با استفاده از گزارش‌های وال استریت جورنال، نیویورک تایمز، رادیو فردا/ ف.ق/ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *