تنش دیپلماتیک درباره عراق؛ ایران و ترکیه سفرای یکدیگر را احضار کردند

By | ۱۳۹۹-۱۲-۱۱

جدال لفظی سفرای ایران و ترکیه در عراق، باعث تنش دیپلماتیک و احضار سفرای دو کشور شد.

خبرگزاری ایسنا روز یک‌شنبه، ۱۰ اسفند گزارش داده است که ایران سفیر ترکیه در تهران را احضار کرده است و درباره سخنان «وزیر کشور ترکیه درخصوص حضور عناصر پ‌کاکا در خاک ایران» و «اظهارات سفیر ترکیه در عراق» اعتراض کرده است.

در همین حال، خبرگزاری آناتولی نیز گزارش داده است که وزارت خارجه ترکیه سفیر ایران در آنکارا را به دلیل «اظهارات مربوط به نقض حاکمیت ملی عراق» احضار کرده است.

سفیر ایران در عراق، روز گذشته در مصاحبه با تلویزیون کردزبان «روداو» از حضور ترکیه در شمال عراق انتقاد کرد و گفت ایران «مخالف تعرض یا تهدید از طرف ترکیه» بر علیه عراق است.

آقای مسجدی همچنین خواستار عقب‌نشینی ترکیه به «مرزهای بین‌المللی خود» شد.

پس از این مصاحبه، فاتح یلدیز، سفیر ترکیه در عراق در توییتی نوشت: «فکر می‌کنم آخرین فردی که باید در مورد احترام به مرزهای عراق درس بدهد، سفیر ایران در عراق باشد».

ترکیه در سال‌های اخیر با استناد به حضور شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان، پ‌کاکا، در شمال عراق اقدام به حملات نظامی در خاک آن کشور کرده است.

دولت ایران نیز در سال‌های اخیر بارها از سوی کشورهای عربی متهم به مداخله در عراق شده است.

خرداد امسال امارات متحده عربی اعلام کرد که ایران و ترکیه با مداخلات خود در حال نقض حاکمیت عراق به عنوان یک کشور عربی هستند.

موضوع دیگر مورد مناقشه دیپلماتیک دو کشور سخنان سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه، است که روز ۲۸ بهمن امسال گفته بود حدود ۵ هزار نفر از نیروهای پ‌کاکا در ایران حضور دارند.

ترکیه و ایران هر دو حزب کارگران کردستان گروه را «گروه تروریستی» می‌دانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *