مدیرعامل ایران ایر: سررسید اولین قسط هواپیماهای ایران‌ایر به مبلغ ۳۳۰ میلیارد تومان است که توان پرداخت اقساط را نداریم

By | ۱۳۹۹-۱۲-۱۱

نمی‌توانیم به صورت آزاد قطعه تهیه کنیم چون پول نداریم ضمنا تحریم هم هستیم.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: سررسید اولین قسط هواپیماهای برجامی ایران‌ایر به مبلغ ۳۳۰ میلیارد تومان است که توان پرداخت اقساط را نداریم و باید حاکمیت و دولت چاره‌ای بیندیشند.

کاپیتان علیرضا برخور در گفت و گو با فارس درباره جزئیات بازپرداخت اقساط تسهیلات 330 میلیون دلاری صندوق توسعه ملی به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بابت خرید هواپیماهای برجامی، اظهار داشت: حدود ماه آینده سررسید اولین قسط به مبلغ ۳۳۰ میلیارد تومان است که توان پرداخت اقساط را نداریم و نمی توانیم اقساط را پرداخت کنیم.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران افزود: کل تسهیلات هواپیماهای برجامی ۵۴۰ میلیون دلار بود که ماه آینده سررسید می‌شود و پرداخت آن برای ایران ایر غیر ممکن است.

وی در پاسخ به این سوال که نامه‌ای به دولت برای مهلت دهی این تسهیلات داشته اید؟ اظهار کرد: همه بانک ها با ما همکاری می کنند ولی به هر حال آنها هم در مقابل سازمان های نظارتی باید پاسخگو باشند.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سوال که آیا این هواپیماها در رهن است؟ اظهار کرد: بله هواپیماها در رهن است.

* حدود 50 درصد هواپیماهای برجامی فعال است

برخور در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چند فروند هواپیماهای برجامی در ناوگان هما فعال است؟ اظهار داشت: ۵۰ درصد به اضافه یک فروند هواپیمای برجامی فعال داریم که شامل حدود ۷ تا ۸ فروند است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۴۰ فروند هواپیما در ناوگان هما داریم، اضافه کرد: با در نظر گرفتن چک های هواپیماها، در حال حاضر ۱۲ فروند هواپیما در ناوگان هما فعال است اما در ایام نوروز حدود ۷ تا ۸ فروند هواپیمای فعال خواهیم داشت.

* زمان چک ATRها رسیده است قطعه نداریم، زمین گیر شدند

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سوال که چرا تعدادی از هواپیماهای برجامی ATR ایران ایر زمین گیر است، توضیح داد: استفاده از هواپیما برنامه می‌خواهد، اگر ۱۰ فرزند با هم به دنیا بیایند، همه با هم به مدرسه می‌روند، همه با هم بالغ می شوند، با هم ازدواج می کنند، با هم نوه دار می شوند و با هم می میرند، استفاده از هواپیما هم باید پله‌ای باشد، الان زمان چک هواپیماها رسیده است، نمی‌توانیم به صورت آزاد قطعه تهیه کنیم چون پول نداریم ضمنا تحریم هم هستیم.

برخور ادامه داد: همین کارخانه های سازنده هم طبق وعده شان عمل نمی کنند و قطعه به ما نمی‌دهند، نمی آیند و برابر قراردادی که با ما دارند، به ما کمک نمی‌کنند و درواقع به قرارداد خود هم پایبند نیستند.

وی تأکید کرد: نجات شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به عنوان شرکت حامل پرچم، یک حرکت انقلابی و آنی دولت و حاکمیت را می طلبد.

به گزارش فارس شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران طبق صورت مالی سال 97 ایران ایر، با وثیقه‌گذاری 20 فروند هواپیما مبلغ 1300 میلیارد و 476 میلیون و 700 هزار تومان تسهیلات دریافت کرده است و تسهیلات بدون وثیقه هما 4 هزار و 106 میلیارد و 834 میلیون و 300 هزار تومان است و در این بخش جمع تسهیلات هما با/ بدون وثیقه 5 هزار و 407 میلیارد و 311 میلیون تومان است.

* جزئیات وام‌های هما از 4 بانک بابت خرید ATR و ‌ایرباس‌های برجامی

‌بر اساس یادداشت‌های توضیحی صورت‌های مالی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در سال منتهی به 29 اسفند 97، در سال مالی 94 مبلغ 113 میلیارد و 992 میلیون تومان از بانک صنعت و معدن همچنین مبلغ 40 میلیارد تومان از بانک ملی و مبلغ 60 میلیارد تومان از بانک ملت استقراض شده است.

در ارتباط با خرید هواپیماهای نو معادل 330 میلیون دلار از محل منابع صندوق توسعه ملی به موجب 3 فقره قرارداد جعاله با بانک صنعت و معدن به مبلغ 92 میلیون و 592 هزار یورو و 141 میلیون و 127 هزار و 987 یورو بابت خرید 3 فروند هواپیمای ایرباس، هشت فروند هواپیمای ATR به مبلغ 78 میلیون و 168 هزار و 882 یورو تسهیلات دریافت و به طور مستقیم در وجه شرکت های هواپیمایی ایرباس و ATR حواله ارزی انجام شده است.

‌همچنین بابت خرید 4 فروند هواپیمای ATR مبلغ 50 میلیون یورو و 19 میلیون و 509 هزار و 269 یورو از منابع داخلی بانک صنعت و معدن تسهیلات دریافت و مبلغ عیناً به حساب شرکت ATR حواله شده است.

در سال مالی مورد گزارش همچنین مبلغ 497 میلیارد و 539 میلیون و 900 هزار تومان از محل منابع صندوق توسعه ملی به عاملیت بانک پارسیان بابت خرید پنج فروند هواپیمای ATR تسهیلات دریافت شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *