اگر منابع مادی کم است، حقوق‌های بالا چطور پرداخت می‌شود؟

By | ۱۳۹۹-۱۲-۱۱

اجرای عادلانه همسان‌سازی از مطالبات اصلی بازنشستگان تامین اجتماعی است. دولت، همسان‌سازی بازنشستگان لشگری و کشوری را در کانون توجهات خود قرار داده و در ظاهر نیز به مطالبات جامعه بازنشستگان تامین اجتماعی توجه می‌کند و وعده‌های مسئولان از اجرای همسان‌سازی حکایت می‌کند اما اجرای ناقص این مهم، اعتراضاتی به همراه داشته است.

داود قربانی (رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی اراک) توضیح داد: از گذشته تا امروز، بازنشستگان تامین اجتماعی مشکلات و معضلات فراوانی را در طول حیات خود تجربه‌کرده‌اند که هیچگاه مورد توجه قرار نگرفته است. به تبع این موضوع، انبوهی از مشکلات دامنگیر آن‌ها شده و معیشتشان به چالش کشیده است. این روزها، مطالبه اصلی بازنشستگان تامین اجتماعی، اجرای صحیح و قانونی همسان‌سازی است. 

وی اظهار داشت: اگرچه دریافتی بازنشستگان تامین اجتماعی، ۱۶ تا ۲۶ درصد در سال جاری افزایش یافت اما بازنشستگان کشوری و لشگری شرایط بهتری داشتند و افزایش دستمزد ۷۰ درصدی حقوق را تجربه کردند. این اختلاف در افزایش دستمزد، بیانگر تبعیض آشکار بین دو گروه است که سرخوردگی مستمری‌بگیران تامین اجتماعی را به همراه دارد. همچنین بازنشستگان کشوری و لشگری که به عنوان همکار قلمداد می‌شوند، امکانات قابل‌توجه و شایانی دارند اما دیگر گروه‌ها محروم هستد. به گفته قربانی، اجرا نشدن ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی موجبات این تبعیض را فراهم کرده است. بر اساس این ماده، سازمان مکلف است میزان کلیه مستمری‌های بازنشستگی، از کار افتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان را در فواصل زمانی که حداکثر از سالی یکبار کمتر نباشد را باتوجه به افزایش هزینه زندگی با تصویب هیأت وزیران به همان نسبت افزایش دهد. همچنین بر اساس تبصره یک از ماده ۴۱ قانون کار حداقل مزد کارگران با توجه به درصد تورمی که از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌شود باید افزایش یابد.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی اراک با انتقاد از مستمری ناچیز این گروه توضیح داد: افزایش دریافتی بازنشستگان بر اساس نرخ تورم و سبد معیشت، شعاری بیش نیست. این مسائل باعث می‌شوند تا آنان از حداقل‌ها برخوردار باشند و در زمره محروم‌ترین اقشار جامعه قرار گیرند. او تصریح کرد: آقای نوبخت، اعلام کرده‌اند که از کسری منابع سازمان تامین اجتماعی اطلاعی نداشته‌اند؛ چگونه ممکن است که سنگ‌های بیابان از کسری منابع و اجحاف حق بازنشستگان تامین اجتماعی خبر داشته باشند ولی رئیس سازمان برنامه و بودجه از این موضوع اطلاعی ندارد؟قربانی با اشاره به طلب ۳۴۰ هزار میلیارد تومانی سازمان از دولت گفت: من معتقدم، کمبود منابع دروغ بزرگی است که به ذی‌نفعان اجتماعی گفته می‌شود. اگر منابع مادی با کمبود همراه است، چرا مدیران کشور حقوق‌های چندین میلیون تومانی دریافت می‌کنند؟به گفته این فعال کارگری، مدیران سازمانی تامین اجتماعی به عنوان مدیران دولتی درنظر گرفته می‌شوند؛ این موضوع نه تنها از منظر قانونی مشکل دارد بلکه سبب می‌شود تا بازنشستگان از سوی مسولان سازمان نادیده گرفته شوند.

او گفت: قانون به درستی به رشته تحریر درآمده است ولی نمایندگان کارگری قدرت لازم برای دفاع از حقوق را ندارند. ما منکر تلاش‌های آقای بیات (رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی کشور) نیستیم اما عدم اراده حاکمیت نمایندگان کارگری همواره مشهود است. چرا نمایندگان بازنشستگان کشوری و لشگری توانستند مسئولان را به پای میز مذاکره بکشانند و به مطلوب خود یعنی افزایش بیش از ۷۰ درصدی رسیدند ولی نمایندگان کارگران تامین اجتماعی به سختی پیروز می‌شوند؟ قربانی سپس توضیح داد: البته نباید منکر اقدامات مناسبی که در دوران مدیریت آقای سالاری انجام شده نیز بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *