اعلام شکایت شماری از فعالان مدنی و سیاسی نسب به نگهداری متهمان در سلول انفرادی

By | ۱۳۹۹-۱۲-۱۱

روز دوشنبه ۱۱ اسفندماه، شماری از فعالان سیاسی و مدنی با حضور در دفتر قضایی نسبت به نگهداری متهمان در سلول‌های انفرادی اعلام شکایت کردند. این فعالان سیاسی و مدنی در پایان بیانیه‌ای منتشر کردند که در بخشی  از آن آمده است “علی رغم اعتراضات مدنی و حقوق بشری برای توقف نگهداری متهمان در سلول انفرادی، این رویه همچنان پابرجاست. این در حالی است که نگهداری متهمان در سلول‌های انفرادی در هیچ کدام از مقررات قانونی پیش‌بینی نشده است. لذاخواستار تعقیب کلیه آمرین و عاملین و مامورین و مقامات صادرکننده دستور نگهداری در سلول انفرادی هستیم”.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از امتداد، روز دوشنبه ۱۱ اسفند ۹۹، جمعی از فعالان سیاسی و مدنی با حضور در دفتر قضایی نسبت به نگهداری متهمان در سلول انفرادی اعلام شکایت کردند.

بر اساس این گزارش، این شهروندان در دادخواست مشترک خود، با استناد به قوانین جاری و مصرح کشور آورده‌اند: طبق مقررات داخلی و بین المللی، نگهداری متهمین در سلول انفرادی، خلاف مقررات قانونی و قانون اساسی جمهوری اسلامی است و این امر از مصادیق بارز شکنجه و بزه‌های موضوع مواد ۵۷۰ و ۵۷۹ قانون مجازات اسلامی است. لذا خواستار تعقیب کلیه آمرین و عاملین و مامورین و مقامات صادرکننده دستور نگهداری در سلول انفرادی هستیم.

همچنین دربخش دیگر از بیانیه شاکیان آمده است: علیرغم اعتراضات مدنی و حقوق بشری برای توقف نگهداری متهمان در سلول انفرادی، این رویه همچنان پابرجاست. این در حالی است که نگهداری متهمان در سلول‌های انفرادی در هیچ کدام از مقررات قانونی پیش بینی نشده است.

از سوی دیگر، هاشمی شاهرودی رئیس سابق قوه قضائیه نیز پیش تر، در گفت وگویی تاکید کرده بود که بازداشت انفرادی خلاف است. همچنین هیات عمومی دیوان عدالت اداری هم در سال ۸۲ با استناد به اصول ۳۶ و ۳۹ قانون اساسی و ماده ۵۷۹ قانون مجازات اسلامی و بند ۴ ماده ۱۶۹ آیین نامه اجرایی سازمان زندان ها مبنی بر اعمال مجازات حبس به صورت انفرادی تا یک ماه به عنوان تنبیه انضباطی فرد زندانی خلاف قانون تشخیص داده می شود.

کانال ملی-مذهب اسامی امضا کنندگان این بیانیه را به شرح زیر عنوان کرده است:

نرگس محمدی، فرنگیس مظلوم، ضیا نبوی، حمید اصفی. احمدرضا حائری، کوروش زعیم، اشکان رضوی. سیاوش حاتم، مجید مسافر، میلاد فدایی، ژیلا بنی یعقوب، بهمن احمدی امویی، مجید مسافر، فرشاد قربانپور، رسول بداغی، مرضیه رسولی، محمد کریمی، ابراهیم الله بخشی، آرش کیخسروی، اکبر امینی ارمکی، زهرا توحیدی، علیرضا خوشبخت، و فائزه هاشمی حضور داشتند.

همچنین تعدادی دیگر از جمله جعفر پناهی، خسروسیف، محمدعلی عمویی، محمود بهشتی، و سعید مدنی در سایر دفاتر دادخواست‌های خود را از طریق وکلایشان به ثبت رساندند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *