کمپین حقوق بشر ایران : “در ناآرامی‌های بلوچستان دست‌کم ۲۳ نفر کشته شده‌اند”

By | ۱۳۹۹-۱۲-۱۳

کمپین حقوق بشر ایران : سه‌شنبه ۱۲ اسفند ماه ۱۳۹۹- حداقل بیست و سه نفر از معترضین در استان سیستان و بلوچستان از زمان شروع ناآرامی‌ها (چهارم اسفند ماه) به دست نیروهای امنیتی کشته شدند. هم‌زمان اختلال و قطعی مکرر شبکه اینترنت در منطقه امکان به‌روز شدن اخبار اعتراضات را دشوار کرده و باعث شده تا روند استفاده از نیروهای قهری جمهوری اسلامی ایران برای سرکوب معترضان تداوم یابد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، که چهره اصلی و موثر در اقتصاد و امنیت سیستان و بلوچستان است، با کشتن سوخت‌بران بانی اصلی رخ‌دادهای اخیر است که با توجه به استفاده از قوای قهریه و سلاح در مقابل سوخت بران به عنوان شهروندان غیرمسلح، آشکارا اصل «ممنوعیت سلب بی ضابطه حق حیات» را نقض کرده است و باید پاسخگوی این کشتار و واردآوردن آسیب‌های جدی به مجروحین باشد.

هادی قائمی، مدیر کمپین حقوق بشر در ایران، می‌گوید: «به نظر می‌رسد مقامات در جمهوری اسلامی ایران براین باورند که کشتن معترضین راهی برای ساکت کردن ناراضیان است.»

به گفته هادی قائمی «نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران در آبان‌۹۸ صدها معترض را کشتند و هیچ‌گاه مجازات نشدند و حالا نیز دوباره همین روند را در دستور کار قرار دادند.»

مدیر کمپین حقوق بشر در ایران گفت : «جامعه جهانی باید قویا و آشکارا به مقامات ایران گوشزد کند که ادامه استفاده از نیرو‌های قهری علیه معترضان غیرقابل قبول است.»

منابع محلی به کمپین حقوق بشر در ایران گفته‌اند که در جریان ناآرامی‌های در سیستان و بلوچستان «دست‌کم ۲۳ نفر» به دست نیروهای امنیتی کشته شده‌اند که تا این لحظه اسامی دو تن از آنها از سوی منابع محلی تایید شده است؛ «حسن محمدزهی» کودک ۱۳ ساله که در جریان اعتراضات مردمی در قلعه بید، جانش را از دست داد و «محمد صالح معتقدی» که با شلیک مستقیم ماموران انتظامی کشته شد. به گفته این منابع مطلع افزون بر کشته‌شدگان، شمار بالایی از افراد هم به شدت زخمی شدند که این آسیب‌ها در برخی موارد بسیار جدی‌ست. منابع محلی اسامی تعدادی از زخمی شدگان سوخت بر را نیز اعلام کردند؛ «عبدالستار دهواری» اهل روستای کلپورگان، «ادریس بلوچ زهی» اهل روستای بلبل، «بهزاد آزادی» اهل مهرستان، «محمد مندازهی» اهل سرجنگل کورین، «سلمان» فرزند جنگهان اهل پرکن سوران. نام یکی از سوخت بران بازداشت شده «حسن نارویی» اهل بمپور است.

همین منابع اسامی بعضی از زخمی شدگان اعتراضات مردمی را نیز به این شرح اعلام کرده‌اند؛ «دانیال سعیدی» دانش آموز ۱۵ ساله اهل سراوان، «عمر شه بخش» و «مهدی شه بخش» هر دو اهل منطقه قلعه بید و همچنین «یحیی شکل زهی» که با شلیک مستقیم گلوله از ناحیه پا زخمی شده است. اسامی تعدادی از بازداشت شدگان هم که تا این لحظه تایید شده عبارتند از؛ «محمد درزاده» و «ایرج دهواری»، «محمد شهرسان زهی» و «عزیز شهرسان زهی ۱۶ ساله» که در سراوان دستگیر شده‌اند. و «عبدالجلیل شه بخش» و «عمر شه بخش» و «سعید» از طایفه شه بخش که در شورو دستگیر شده‌اند. و همچنین «یحیی شکل زهی» که در ایرانشهر بازداشت شده است.

روز سه‌شنبه ۶ اسفندماه کمپین فعالین بلوچ فهرستی از ۱۵ کشته و مجروح حوادث سراوان را منتشر کرد؛ «یحیی گنگوزهی» ، «عبدالرحمن شهرسان زهی»،، «عبدی شهرسان زهی»، «سلمان شهرسان زهی» ، «رحمان بخش دهواری»، «عبدالوهاب دامنی» ، «انس صاحب زاده» ، «عبدالغفور توتازهی»، «محمد میربلوچزهی» و «محمد نصرت زهی» ۱۷ ساله فرزند بشیر اهل سراوان اسامی ۱۰ نفر از کسانی‌ست که کمپین فعالین بلوچ کشته شدن آنها را تایید کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *