بیانیه کانون نویسندگان ایران در اعتراض به تأیید حکم یازده سال زندان آرش گنجی در دادگاه تجدید نظر

By | ۱۳۹۹-۱۲-۱۴

حکم یازده سال زندان آرش کنجی، نویسنده، مترجم و منشی کانون نویسندگان ایران، در دادگاه تجدید نظر تأیید و در تاریخ نهم اسفند به وکلای او، ناصر زرافشان و راضیه زیدی ابلاغ شد.

این حکم در دی ماه سال جاری بر مبنای اتهام های ناروایی چون “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی” ، “تبلیغ علیه نظام” و “عضویت و همکاری با گروهک مخالف نظام” در دادگاه بدوی به ریاست قاضی عموزاد صادر شده بود و مصداق اتهام های یاد شده چیزی نبود جز ترجمه و انتشار کتاب “کلید کوچک، دروازه ای بزرگ” که در برگیرنده ی گزارش ها و مقالاتی است درباره‌ی تحولات کردستان سوریه پس از رهایی از چنگال دولت اسلامی داعش.

صدور این حکم سنگین و ظالمانه اعتراضات گسترده ای در پی داشت . اهالی فرهنگ، شاعران و نویسندگان مستقل و چندین نهاد مدافع حقوق بشر و آزادی بیان در داخل و خارج کشور به این حکم اعتراض کردند. با وجود این، دادگاه تجدید نظر بدون اعتنا به این اعتراضات و با زیرپا گذاشتن موازین دادرسی عادلانه، حکم اولیه را عینا تایید کرد.
سیطره‌ی چنین رویه‌ای در دستگاه قضایی کشور که سابقه ای دور و دراز دارد، حاکی از آن است که نگاه این دستگاه به مقوله هایی چون فرهنگ و آزادی اندیشه و بیان، نگاهی “امنیتی” است.

پرشمارند شاعران، نویسندگان، هنرمندان و سخنورانی که در این سال ها بهای سیطره ی نگاه امنیتی بر دستگاه قضایی کشور را با زندان، سانسور، خودسانسوری و احساس عدم امنیت شغلی پرداخته اند و می پردازند. گفتنی است هم اکنون پنج عضو کانون نویسندگان ایران، رضا خندان مهابادی، بکتاش آبتین، کیوان باژن، گیتی پورفاضل و علیرضا نوری برای پرداختن چنین هزینه ای در زندان به سر می برند .

کانون نویسندگان ایران حکم ظالمانه ی یازده سال زندان آرش گنجی را قاطعانه محکوم می کند و خواستار آزادی بی قید و شرط اعضای زندانی خود و سایر زندانیان عقیدتی و سیاسی است .

کانون نویسندگان ایران
۱۳/۱۲/۱۳۹۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *