مدیرکل آژانس دوباره به ایران می‌رود؛ انصراف اروپایی‌ها از قطعنامه علیه ایران

By | ۱۳۹۹-۱۲-۱۴

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اعلام کرده است که یک ماه دیگر برای جلسه‌های “فنی” به ایران سفر خواهد کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

پیش از آن خبرگزاری‌های فرانسه و رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش دادند که آلمان، بریتانیا و فرانسه از پیگیری قطعنامه علیه ایران در آژانس منصرف شده‌اند.

آمریکا هم به شورای حکام آژانس گفته است که به ایران “فرصتی داده شده” و آمریکا واکنش ایران را زیر نظر دارد.

این خبرها کمی پس از آن اعلام شد که حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، از قدرت‌های اروپایی خواست با ارائه قطعنامه در محکومیت ایران به روابط میان کشورش و آژانس ضربه نزنند.

با گسترش فعالیت‌های هسته‌ای ایران و تهدید به ادامه آن، قدرت‌های اروپایی در پی قطعنامه‌ای در شورای حکام آژانس بودند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یکی از دیپلمات‌های غربی نوشته که سه قدرت اروپایی برای “فرصت دادن به دیپلماسی” و در جهت کمک به تلاش‌های رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، از ارائه قطعنامه صرف نظر کرده‌اند.

این دیپلمات همچنین از نشانه‌های “حسن نیت” ایران خبر داده است.

رافائل گروسی گفته است که ایران با برگزاری “نشست‌های فنی” موافقت کرده است.

چند روز پیش هم روزنامه وطن امروز نوشت که تولید اورانیوم فلزی در ایران به دستور حسن روحانی متوقف شده است.

کاظم غریب آبادی، سفیر ایران در وین، از تصمیم اروپایی‌ها استقبال کرده است و آن را “اثر تلاش‌های گسترده دیپلماتیک” دانسته است.

همزمان با انصراف اروپایی‌ها از قطعنامه علیه ایران، آمریکا گفته است ایران فرصتی یافته که با انجام همکاری‌های لازم نگرانی‌های آژانس درباره یافت ذرات هسته‌ای در تاسیسات اعلام‌نشده را تا پیش از نشست بعدی شورای حکام پاسخ دهد.

این کشور می‌گوید دیدگاهش درباره رویکرد آتی آژانس نسبت به ایران را بر مبنای این تنظیم می‌کند که ایران چگونه به این فرصت واکنش نشان می‌دهد.

روز پنجشنبه حسن روحانی با اشاره به توافق اخیر ایران و آژانس خطاب به رهبران اروپایی گفت: “نگذارید روابط دوستانه ما تخریب شود.”

ایران به تازگی با آژانس به توافقی سه ماهه رسیده که مطابق آن با وجود کاهش دسترسی بازرسان آژانس، دوربین‌های این نهاد ناظر بین‌المللی همچنان کار می‌کنند و اگر تحریم‌های آمریکا رفع شد فیلمشان در اختیار آژانس قرار خواهد گرفت.

این توافق در سفر رافائل گروسی به تهران به دست آمد.
بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *