هند صادرات برنج، چای و شکر را به ایران به دلیل ته کشیدن دارایی‌های ایران متوقف کرد

By | ۱۳۹۹-۱۲-۱۴

به گزارش رویترز با ته کشیدن دارایی های ایران به روپیه در نزد دو بانک هند تجار این کشور صادرات خود به ویژه صادرات برنج، چای و شکر را به ایران متوقف کرده‌اند و از امضای قراردادهای جدید با این کشور خودداری می‌ورزند.

عمدۀ تجارت ایران با هند با روپیه صورت می‌پذیرد که به دلیل کاهش صادرات نفت ایران ته کشیده است

رویترز با اعلام این خبر از قول یک صادرکنندۀ هندی افزود که تجار هند از این پس از معامله با خریداران ایرانی پرهیز می‌کنند، چون طرف ایرانی با ماهها تأخیر بدهی‌های خود را می‌پردازد.

دارایی‌های ایران به روپیه در نزد دو بانک هندی که تسهیل‌کنندۀ تجارت با این کشور هستند، شدیداً کاهش یافته و صادرکنندگان هند مطمئن نیستند که خریداران ایرانی بتوانند به موقع بدهی‌های خود را بپردازند.

حکومت ایران پیش از این یک قرارداد فروش نفت به روپیه و البته در ازای خرید مواد غذایی و کشاورزی از هند با این کشور امضا کرده بود، اما، با پایان یافتن دورۀ معافیت از تحریم‌های آمریکا، دهلی نو از ماه مه ٢٠١٩ خرید نفت از ایران را متوقف کرد و همین باعث شد که دارایی های ایران به روپیه در بانک‌های هند تدریجاً به ته برسد.

در سه ماهۀ اول سال ٢٠٢٠ ایران هفتصد هزار تُن برنج از هند وارد کرد، اما در دورۀ مشابه سال جاری صادرات برنج هند به ایران شدیداً کاهش یافته است. در سال گذشتۀ میلادی ایران اولین خریدار برنج باسماتی و شکر هند بود و به گفتۀ منابع اقتصادی، ایران بیش از یک سوم نیاز خود را به برنج و شکر از خارج وارد می‌کند.

یک مقام ایرانی که نامش را فاش نکرده گفته است که تهران سرگرم گفتگو با دهلی‌نو برای حل مسئلۀ تأخیر در پرداخت بدهی‌های خود است. همین منبع گفته است که علت اصلی تأخیر در پرداخت بدهی‌های ایران به صادرکنندگان هندی تحریم‌های آمریکا علیه نظام بانکی ایران است. صادرات هند به ایران در سال ٢٠٢٠ بیش از ۴٢ درصد کاهش یافت و به دو میلیارد و دویست میلیون دلار رسید. این کاهش در آغاز سال جاری به بیش از پنجاه درصد رسید.
رادیو فرانسه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *