شهره بیات، استاد شطرنج ایران، در میان برندگان جایزه «زنان شجاع» جهان

By | ۱۳۹۹-۱۲-۱۵

شهره بیات، داور بین‌المللی شطرنج و استاد فدراسیون بین‌المللی شطرنج، جایزه «زنان شجاع» وزارت خارجه آمریکا را به دست آورد. این جایزه روز دوشنبه هفته آینده اهدا می‌شود.

این جایزه که امسال برای پانزدهمین ‌بار اعطا می‌شود، به زنانی در سراسر جهان اهدا می‌شود که شجاعتی مثال‌زدنی از خود نشان داده‌اند یا برای حقوق بشر، ایجاد عدالت و برابری جنسیتی و بهبود موقعیت زنان در جوامع خود تلاش کرده‌اند.

عکس بدون حجاب شهره بیات به طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی فارسی‌زبان منتشر شد

شهره بیات، نخستین و تنها زن داور بین‌المللی شطرنج رتبه A در آسیا و استاد و آموزگار فدراسیون جهانی شطرنج (فیده) است.

خانم بیات که دبیر پیشین فدراسیون شطرنج ایران بود، اواخر مهر ۱۳۹۷ از سمت خود کناره‌گیری کرد. او تا پیش از مهاجرت از ایران به نام ایران، عضو ارشد کمیته داوران فیده بود.

وزارت خارجه آمریکا نوشته است که شهره بیات هنگامی که در سال ۲۰۲۰ راهی مسابقات بین‌المللی شطرنج شد، گمان نمی‌کرد برای آخرین ‌بار وطن خود را می‌بیند.

وی در این مسابقات که در روسیه برگزار شد، حجاب خود را برداشت و عکس وی در همه جهان منتشر شد.

خانم بیات بعدا گفت که فدراسیون شطرنج ایران از وی خواسته عذرخواهی کند، اما او حاضر به این کار نیست.

پس از این اتفاق، وی حاضر نشد به ایران بازگردد و بعد از آن که کیومرث بیات، پدر او نیز مجبور به کناره‌گیری از ریاست فدراسیون شطرنج در استان گیلان شد، در آبان ۱۳۹۹ وزارت کشور بریتانیا، به شهره بیات پناهندگی داد.

پیش از این نیز در سال ۲۰۱۰ میلادی شادی صدر، حقوقدان و فعال حقوق زنان، یکی از برندگان این جایزه بود که جایزه خود را به شیوا نظرآهاری اهدا کرد که در آن زمان در زندان به سر می‌برد.

از زمان تأسیس این جایزه در مارس ۲۰۰۷ تا امروز، بیش از ۱۵۵ زن از بیش از ۷۵ کشور جهان، این جایزه را دریافت کرده‌اند.

نمایندگی‌های دیپلماتیک ایالات متحده در خارج از کشور یک زن شجاع را از کشورهای میزبان مربوطه خود معرفی می‌کنند و نامزدهای نهایی توسط مقامات ارشد وزارت انتخاب و تأیید می‌شوند.

جایزه امسال، علاوه بر شهره بیات، به زنان دیگری از جمله ماریا کولسنیکووا، از چهره‌های مطرح اپوزیسیون از بلاروس و هفت زن از افغانستان به نام‌های فاطمه ناتاشا خلیل، شرمیلا فروغ، مریم نورزاد، فاطمه رجبی، فرشته کوهستانی، ملاله میوند و فرشته دختر امیرمحمد اهدا شده است.

زنان دیگری از برمه، اسپانیا، کامرون، نپال، ترکیه، ونزوئلا، سومالی، گواتمالا، کنگو، چین و سریلانکا نیز جزو برندگان این جایزه هستند.

با استفاده از بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *