بایدن «وضعیت اضطراری ملی» در قبال ایران را یک سال دیگر تمدید کرد

By | ۱۳۹۹-۱۲-۱۶

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، جمعه ۱۸ اسفند با امضای فرمانی، «وضعیت اضطراری ملی» علیه ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرد.

به گزارش وب سایت کاخ سفید، جو بایدن در نامه‌ای به کنگره اطلاع داد فرمان اجرایی «وضعیت اضطراری ملی» درباره ایران را، که برای نخستین بار در ماه مارس ۱۹۹۵ میلادی توسط بیل کلینتون رئیس جمهوری وقت صادر شد، از ۱۵ ماه مارس ۲۰۲۱ به مدت یک سال دیگر تمدید کرده است.

در متن این فرمان آمده است، «اقدامات و سیاست های دولت ایران همچنان تهدیدی غیرمعمول و خارق العاده برای امنیت ملی ، سیاست خارجی و اقتصاد ایالات متحده است.»

رئیس جمهوری آمریکا اضافه کرده است: «به همین دلیل، به این نتیجه رسیده‌ام که وضعیت اضطراری ملی در خصوص ایران که در فرمان اجرایی ۱۲۹۵۷ اعلام شد ادامه خواهد یافت و در واکنش به این تهدید تحریم‌های همه‌جانبه علیه ایران برجای خود باقی خواهد ماند».

از سال ۱۹۹۵ تاکنون تمام روسای جمهور آمریکا به طور سالانه فرمان اجرایی ۱۲۹۵۷ علیه ایران را تمدید کرده‌اند.

بیل کلینتون، رییس‌جمهوری وقت آمریکا، در سال ۱۹۹۵ با متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم، تضعیف فرآیند صلح خاورمیانه و تلاش برای دستیابی به سلاح‌های کشتار جمعی، «وضعیت اضطراری ملی» اعلام کرد.

بیل کلینتون در فرمان اولیه‌ تحریم علیه ایران، همکاری تجاری و سرمایه‌گذاری کشورش در صنعت نفت‌وگاز ایران را ممنوع کرد، و دو ماه بعد نیز آن را مشمول هر نوع تجارتی با ایران کرد.

این فرمان یا باید در بازه زمانی ۹۰ روزه پیش از محدوده یک ساله‌اش (۱۵ مارس هر سال) تمدید شود و یا در غیر این صورت به طور خودکار لغو می‌شود.

جمهوری اسلامی حمایت از تروریسم را رد می‌کند، می‌گوید برنامه نظامی‌اش، به‌طور مشخص برنامه جنجال‌برانگیز موشکی‌اش، «جنبه دفاعی» دارد.

جمهوری اسلامی، روابط پرتنشی با متحدان آمریکا در خاورمیانه دارد، اسرائیل را به‌عنوان یک کشور به رسمیت نمی‌شناسد و با گروه‌های فلسطینی که در اسرائیل و برخی دیگر کشورها «تروریستی» به‌شمار می‌روند، روابط نزدیکی دارد. ایران در عین حال حامی طیفی از گروه‌های شبه‌نظامی شیعه در خاورمیانه است.

آمریکا همچنین به دنبال تصرف سفارت این کشور در تهران توسط دانشجویان پیرو خط امام در سال ۱۳۵۸ براساس فرمان اجرایی ۱۲۱۷۰ تحریم‌هایی علیه ایران اعمال کرده است.

این فرمان اجرایی به دستور جیمی کارتر، رئیس جمهوری وقت ایالات متحده صادر شد و از آن زمان تاکنون تمام روسای جمهور آمریکا هر سال این فرمان را تمدید کرده‌اند.
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *