تجمع اعتراضی بازنشستگان تامین اجتماعی: «اطمینانی به احقاق حقوق خود نداریم» 

By | ۱۳۹۹-۱۲-۱۶

همزمان با تجمع جمعی از بازنشستگان تامین اجتماعی در تهران، مجلس ایران اختصاص ۹۰ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی را تصویب کرد.

به گزارش ایلنا، صبح روز شنبه، ۱۶ اسفند، جمعی از بازنشستگان تامین اجتماعی که خواهان تصویب اختصاص ۹۰ هزار میلیارد تومان جهت همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بودند در مقابل مجلس ایران تجمع اعتراضی برگزار کردند.

این تجمع در حالی برگزار می‌شد که مجلس ایران اختصاص مبلغ ۱۵۰ هزار میلیارد تومان را برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، لشگری و کشوری در سال آینده تصویب کرد و قرار شد ۹۰ هزار میلیارد تومان از محل واگذاری‌ها جهت رد بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی اختصاص یابد.

با این حال حسن صادقی، معاون دبیرکل خانه کارگر در تجمع امروز گفت: «ما اطمینانی برای احقاق حقوق خود نداریم و به همین دلیل در طول ماه گذشته چندین بار مقابل مجلس و سازمان برنامه و بودجه تجمع کرده‌ایم.»

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری همچنین تاکید کرد: «اجرای مرحله دوم متناسب‌سازی حقوق، خواسته قانونی و به‌حق ماست و ما خواهان رسیدن به آن هستیم.»

در قطعنامه‌ای هم که از سوی اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در پایان تجمع امروز منتشر شده است ضمن تاکید بر لزوم «تصویب نهایی مجلس در صحن علنی مبتنی بر تخصیص ۹۰ هزار میلیارد تومان از منابع بند «و» تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۰» اعلام شده که این تجمعات تا رسیدن به «خواسته قانونی و برحق» بازنشستگان ادامه خواهد داشت.

بازنشستگان کارگری در هفته‌های گذشته چند بار در اعتراض به وضع معیشت خود و سیاست‌های مزدی دولت در شهرهای مختلف ایران تجمع اعتراضی برگزار کردند.

مهم‌ترین خواسته‌های مطرح‌شده از سوی این بازنشستگان، افزایش مستمری‌، اجرای دور جدید قانون همسان‌سازی در سال جاری، ارائه خدمات درمانی رایگان به بازنشستگان و پرداخت بدهی‌های دولت به سازمان تامین اجتماعی است.

از جمله بزرگ‌ترین گروه‌های شغلی و اجتماعی در ایران با بیشترین مشکلات معیشتی کارگران هستند.

به گفته فعالان صنفی، هزینه سبد معیشت کارگران در دی‌ماه امسال نسبت به بهمن‌ماه سال گذشته حدود ۴ میلیون تومان بیشتر شده و پوشش سبد توسط دستمزد به ۳۸.۴۷ درصد کاهش یافته است. به طور کلی، دستمزد کارگران در مجموع ۶۱ درصد عقب‌تر از هزینه‌های این خانواده‌ها است.

بر اساس برآورد فعالان کارگری در ایران، «بیش از ۹۰ درصد از کارگران زیر خط فقر زندگی می‌کنند» و بسیاری از بازنشستگان در شهرهای مختلف کشور در اعتراض های خود اعلام کردند که حقوق آنها دست کم ۵۰ درصد کمتر از نرخ تورم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *