جلیل رحیمی جهان‌آبادی, نماینده مجلس: پول‌های بلوکه شده ایران در کره به صورت کالا به کشور باز می‌گردد/ اصلاح طلبان به خطوط قرمز پایبند نیستند

By | ۱۳۹۹-۱۲-۱۸
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی از آزاد شدن پول‌های بلوکه شدن ایران در کره و عراق خبر داد.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی در واکنش به اینکه گفته شده پول‌های بلوکه شده ایران در عراق و کره آزاد شده است، گفت:  با توجه به گفت‌‎وگوهایی که در مورد پول‌های بلوکه شده ایران در کره و عراق صورت گرفته، توافقاتی انجام شده که بر اساس آن بخشی از دارایی‌های ایران به مرور در قالب کالا و خدمات به ایران بازگردد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه بنابراین پول بین ایران، عراق و کره جنوبی جابه‌جا نمی‌شود؟ تصریح کرد: در قالب کالا و خدمات است و اینکه پولی بین دو کشور جابه‌جا شود یا خیر مربوط به جزئیات توافق است.

رحیمی جهان‎‌آبادی درباره اینکه این آزادسازی منابع مالی ایران را می‎‌توان به عنوان حرکت مثبتی از جانب بایدن جهت برقراری رابطه با ایران ارزیابی کرد، اظهار کرد: بایدن و غربی‌ها از طریق این اقدامات تلاش می‌کنند که بگویند می‌خواهیم وارد گفت‌وگو شویم و مشکل را حل کنیم اما تحریم‌ها علیه ایران گسترده‌تر از این صحبت‌ها است کمااینکه فشار بر روی مردم بسیار زیاد است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: در حقیقت اگر بایدن می‌خواهد مشکل خود را با ایرانی‌ها حل کند باید به صورت اساسی تحریم‌ها را بردارد. اینکه پولی متعلق به خود ایران است از طریق کشور ثالثی به ایران بازگردد، نه اثرگذار است و نه گام مثبتی تلقی می‌شود.

رحیمی جهان‌آبادی با تأکید بر اینکه آمریکا برای بهبود روابط خود با ایران باید تحریم‎‌ها را بردارد، متذکر شد: به عبارت دیگر با وجود اینکه ایران به تعهدات خود در برجام پایبند بوده، آمریکا‌ و غربی‌ها تحریم‌های گسترده‌ای علیه ایران انجام دادند لذا در حال حاضر برای بهبود روابط باید همه تحریم‌ها بردارند. اگر تحریم‌ها به صورت دقیق و فراگیر برداشته شود، ایران آمادگی بازگشت به برجام را دارد همچنانکه در فرمایشات مقام معظم رهبری و  قانون مجلس به این مورد تأکید شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از طرفی اگر تحریم‌ها برداشته نشود ، با توجه به رفتارهایی که آمریکایی‌ها در برابر ایران دارند بعید می‌دانم که در ایران اجماعی برای رفع مشکلات شکل بگیرد.

رحیمی جهان‌آبادی در واکنش به اینکه حتی با روی کار آمدن دولت همسو با مجلس هم این اجماع شکل نخواهد گرفت؟ خاطرنشان کرد: اگر دولت اصول‌گرا سرکار بیاید دیدگاه‌های مجلس و دولت تا حدودی به یکدیگر نزدیک می‌شود. در واقع اصول‌گرایان به خطوط قرمز پایبند هستند  اما اصلاح‌طلبان یا خط قرمزها را قبول ندارند و یا آنها را کمرنگ در نظر می‌گیرند، لذا با روی کار آمدن دولت اصول‌گرا اجماعی برای مذاکره با غرب صورت نمی‌گیرد کمااینکه در دوران احمدی‌نژاد این اتفاق نیفتاد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در مورد اینکه در دوره احمدی‌نژاد ایران و آمریکا به واسطه کشور ثالث با یکدیگر ارتباط داشتند، عنوان کرد: در دوره احمدی‌نژاد سیاست خارجی دچار تنش‌ها و چالش‌های وسیعی شد کمااینکه سه قطعنامه شورای امنیت بر علیه ایران صادر شد که در تاریخ چهل ساله انقلاب اسلامی بی‌سابقه بود و بسیاری از مواردی که در حال حاضر دامن ما را گرفته، از نتایج و عواقب همان دوران است.

رحیمی جهان‌آبادی در پایان در خصوص اینکه عزمی برای برداشتن تحریم‌ها از سوی آمریکایی‌ها مشاهده می‌شود یا خیر؟ یادآور شد: مشکل آمریکا با ایران محدود به پرونده هسته‌ای ایران نیست. در حقیقت آنها در مورد بسیاری از مسائل از جمله نفوذ منطقه‌ای، مسائل داخلی ایران و نوع برخورد ایران با متحدان آمریکا نظیر رژیم صهیونیستی و عربستان مشکل دارند. لذا دیدگاه ساده‌انگارانه‌ای است که تصور کنیم آمریکایی‌ها با توفق در مورد مسائل هسته‌ای تحریم‌‎ها را بر می‌دارند و مشکلات حل می‌شود.

انا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *