آژانس اتمی: ایران غنی‌سازی با سانتریفیوژهای IR-2M را آغاز کرد

By | ۱۳۹۹-۱۲-۱۹

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از غنی‌سازی با سومین آبشار سانتریفیوژهای IR-2M در نطنز گزارش داده است. این اقدام ایران نقض توافقنامه هسته‌ای برجام تلقی می‌شود که ایران در سال ۲۰۱۵ با پنج قدرت جهانی منعقد کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه ۱۸ اسفند (۸ مارس) به کشورهای عضو اطلاع داده است که ایران غنی‌سازی با سومین آبشار سانتریفیوژهای IR-2M را در تاسیسات هسته‌ای نظنر را آغاز کرده است.

خبرگزاری رویترز که گزارش آژانس را رویت کرده نوشته است آژانس اتمی روز یکشنبه ۱۷ اسفند (۷ مارس) در گزارش خود تائید کرده که ایران تزریق UF6 طبیعی به سومین آبشار از سانتریفیوژهای IR-2M را آغاز کرده است.

رویترز سه ماه پیش هم از شروع به نصب سانتریفیوژهای جدید از نوع  پیشرفته IR-2M در سه آبشار ۱۷۴ تایی در  بخش زیرزمینی تاسیسات نظنر گزارش داده بود.

سانتریفیوژهای پیشرفته در حالی نصب شده‌اند که تابستان امسال مرکز تحقیق و توسعه مربوط به سانتریفیوژهای جدید در نطنز آماج یک انفجار تخریبی قرار گرفت.

در گزارش رویترز به این موضوع هم اشاره شده است که چهارمین آبشار سانتریفیوژهای IR-2M هم نصب شده‌ اما هنوز UF6 طبیعی به آن‌ها تزریق نشده است. در پایان این گزارش همچنین آمده است که پنجمین آبشار سانتریفیوژهای IR-2M در حال نصب بوده و نصب ششمین آبشار از سانتریفیوژهای IR-2M هنوز آغاز نشده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی غنی‌سازی با سانتریفیوژهای پیشرفته توسط ایران را نقض توافقنامه برجام دانسته است. این اقدام ایران می‌تواند مذاکرات “دوباره” بر سر برجام و همچنین توافقنامه اخیر آژانس اتمی با ایران بر سر “بازرسی‌های سرزده” را به مخاطره بیاندازد.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *