بانک مرکزی رشد اقتصادی در پاییز را ۳.۹ درصد اعلام کرد؛ اختلاف چشم‌گیر با گزارش مرکز آمار

By | ۱۳۹۹-۱۲-۲۳

رئیس بانک مرکزی ایران گفت که اقتصاد کشور در پاییز سال جاری رشدی ۳.۹ درصدی را تجربه کرد. این در حالی‌ست که گزارش هفته گذشته مرکز آمار نشان می‌دهد این رقم کمتر از یک درصد بوده است.

عبدالناصر همتی روز جمعه ۲۲ اسفند با انتشار مطلبی در صفحه اینستاگرم خود با اشاره به گزارش اداره حساب‌های اقتصادی بانک مرکزی نوشت، رشد اقتصادی کشور که از فصل دوم سال جاری مثبت شده بود، در سه ماهه سوم سال نیز مثبت بوده است.

وی گفت رشد مثبت ۳.۹ درصد با احتساب نفت و رشد مثبت ۲.۹ درصد بدون نفت در سه ماهه سوم سال ثبت شده است.

آقای همتی سپس اعلام کرد که اقتصاد کشور «از رکود خارج شده است».

یک هفته قبل از این اظهارات، مرکز آمار ایران با انتشار گزارشی رشد اقتصادی با نفت ایران در پاییز امسال را مثبت ۰.۸ درصد و رشد اقتصادی بدون نفت را مثبت ۰.۲ درصد ارزیابی کرده بود.

معمولا میان آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار اختلافاتی در برآوردهای اقتصادی مشاهده می‌شود، اما چنین میزانی از اختلاف برآورد موضوع جدیدی است.

از سویی صندوق بین‌المللی پول در آخرین برآورد خود از اقتصاد ایران پیش‌بینی کرده است که رشد ناخالص داخلی کشور در سال جاری خورشیدی نسبت به سال ۹۸ با افتی ۵ درصدی مواجه شود.

این گزارش می‌گوید تولید ناخالص داخلی غیرنفتی ایران افتی ۴.۵ درصدی و ارزش افزوده بخش نفت ایران نیز با افتی منفی ۸.۵ درصدی مواجه خواهد شد.

اقتصاد ایران در سال‌های ۹۷ و ۹۸ نیز به ترتیب ۶.۵ درصد و ۵.۴ درصد کوچکتر شد، اما صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده اقتصاد ایران در سال آینده خورشیدی رشدی ۳.۲ درصدی داشته باشد.

هنوز بانک مرکزی جزئیات ارزش افزوده بخش‌های مختلف اقتصاد ایران برای پاییز را منتشر نکرده، اما آمارهای این نهاد برای بهار ۱۳۹۹ حاکی است که تولید ناخالص داخلی نسبت به بهار ۱۳۹۸ رشد منفی ۲.۹ درصدی و در تابستان امسال نسبت به تابستان پارسال رشد مثبت ۵ درصدی داشته است.

بدین ترتیب، با توجه به آمارهای بانک مرکزی و اظهارات روز جمعه آقای همتی، رشد اقتصادی ایران در تابستان و پاییز برای دو فصل متوالی مثبت شده است؛ موضوعی که در تضاد با گزارش صندوق بین‌المللی پول است و اختلاف چشمگیری هم با برآورد مرکز آمار ایران دارد.

برخی نهادهای بین‌المللی دیگر نیز برآورد خود از رشد اقتصادی ایران بر اساس سال میلادی را منتشر کرده‌اند که در تضاد با برآورد بانک مرکزی ایران است. برای نمونه آخرین گزارش بانک جهانی که دی‌ماه امسال منتشر شد، نشان می‌دهد رشد اقتصادی سال گذشته میلادی ایران منفی ۳.۷ درصد بوده و سال جاری میلادی این رقم مثبت ۱.۵ درصد خواهد شد.

این گزارش می‌گوید اقتصاد ایران طی سه سال گذشته میلادی ۱۶.۵ درصد کوچک شده که با آمارهای صندوق بین‌المللی پول نیز همخوانی دارد.

با استفاده از گزارش‌های بانک مرکزی، مرکز آمار، صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی؛ ف.ق/س.ن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *