تزریق واکسن کرونا خارج از اولویت؛ مجلس تایید کرد،‌ نظام پزشکی رد نکرد

By | ۱۳۹۹-۱۲-۲۵

با ادامه واردات محموله‌های پراکنده واکسن خارجی کرونا از کشورهای مختلف به ایران که آمار دقیقی از آن‌ها و شیوه توزیع و تزریقشان منتشر نمی‌شود، اکنون انتشار گزارش و تصاویر تزریق‌‌های خارج از اولویت از جمله به مسئولان حاشیه‌ساز شده است.

پس از آنکه طی روزهای اخیر برخی کانال‌های تلگرامی تصاویری از تزریق واکسن به افراد شاغل شهرداری تهران منتشر و آن را تحت عنوان تزریق به تطهیرگران «بهشت زهرا» عنوان کردند، روز دوشنبه  ۲۵ اسفندماه روابط عمومی سازمان «بهشت زهرا» طی واکنشی فرد مورد نظر را مشاور این سازمان معرفی کرد.

کانال تلگرامی «اصلاحات‌نیوز» در این زمینه نوشته بود در زمینه تزریق‌ها در بهشت زهرا شائبه‌هایی در زمینه «قرار گرفتن نام افراد غیرمرتبط و با استفاده از رفاقت و رابطه» ایجاد شده است.

سازمان بهشت زهرا نیز در اطلاعیه خود تایید کرده که این فرد از «نیروهای قدیمی و شناخته‌شده شهرداری» بوده و «جهادی جان برکف» است. این سازمان همچنین تهدید به شکایت حقوقی علیه منتشرکنندگان این اخبار و تصاویر کرده است.

تایید تزریق به مشاور سازمان در حالی است که واکسیناسیون در بهشت زهرا با درخواست شورای شهر تهران از وزارت بهداشت، برای بخش‌های عملیاتی از جمله پرسنل غسالخانه‌ها و خاک‌سپاران در نظر گرفته شده بود.

گزارش‌ها درباره واکسیناسیون غیرشفاف و خارج از نوبت در شرایطی منتشر می‌شود که بر اساس گزارش ایران‌اینترنشنال،‌ حسام‌الدین آشنا، مشاور رییس‌جمهور،‌ دی‌ماه طی نامه‌ای به او هشدار داده بود اجرای تبعیض‌آمیز واکسیناسیون نارضایتی عمومی بزرگی ایجاد می‌کند.

مجلس: ما هم شنیدیم

با جدی‌تر شدن گزارش‌ها درباره تزریق‌های خارج از اولویت به مسئولان، محمد پاک‌مهر،‌ نایب‌رییس کمیسیون بهداشت مجلس،‌ گفت «ما هم شنیدیم که تزریق‌هایی خارج از دسته‌بندی و اولویت انجام شده است.»

او در همین زمینه طی مصاحبه با پایگاه خبری «فراز» اشاره کرد مجلس به دلیل مشغول بودن به موضوع بودجه سال آینده،‌ نتوانسته بر واکسیناسیون نظارت کند.

روز ۲۰ اسفندماه هم حسین کرمان‌پور،‌ مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، درباره تزریق خارج از اولویت گفته بود «فقط در یک احتمال» و زمانی که واکسن‌ها از حالت یخ‌زدگی خارج می‌شوند، ممکن است تزریق خارج از اولویت اتفاق بیفتد.

کرمان‌پور بدون رد قطعی و کامل احتمال این مساله امکان آن در بیمارستان‌ها را «بعید» دانست و به خبرگزاری صداوسیما گفت: «اگر چنین اتفاقی در هر جایی رخ داده باشد، به نظر من سوء مدیریت است.»

ستاد کرونا: تزریق فقط بر اساس اولویت است

پیش از این علیرضا رییسی،‌ سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا،‌ گفته بود تزریق واکسن‌ها تنها بر اساس اولویت‌های سند ملی واکسیناسیون انجام می‌شود و خارج از این سند به هیچ فردی واکسن تعلق نمی‌گیرد.

بر اساس تصمیم وزارت بهداشت ایران،‌ ابتدا کارمندان بخش آی‌سی‌یوی مراکز درمانی و سپس سایر کادر درمان،‌ افراد بالای ۶۵ سال و سایر گروه‌های آسیب‌پذیر در اولویت دریافت واکسن‌ها قرار دارند.

پیش از این پایگاه خبری «فرارو» گزارش داده بود که در سامانه نظام پزشکی برای ثبت نام دریافت واکسن،‌ بخشی برای ثبت نام پزشکان،‌ همسر،‌ فرزند،‌ منشی و مسئول دفتر آن‌ها مشخص شده است و امکان پرداخت هزینه آن هم وجود دارد.

آغاز شائبه‌ها پس از ملاقات عمومی خامنه‌ای

نخستین شائبه‌ها درباره امکان تزریق واکسن‌های کرونای وارداتی به مقام‌ها و مسئولان کشور زمانی جدی‌تر شد که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی،‌ پس از ماه‌ها قرنطینه ناگهان در بهمن‌ماه خلاف رویه قبلی یک دیدار عمومی با فرماندهان ارتش برگزار کرد.

خامنه‌ای در در جریان سخنرانی این دیدار ماسک خود را نیز از صورتش برداشته بود.

در پی این دیدارها بود که در محافل و افکار عمومی شائبه‌هایی درباره امکان تزریق یک واکسن خارجی، از جمله فایزر، به او مطرح شد. دفتر خامنه‌ای هیچگاه این موضوع را تکذیب نکرد.

این در حالی است که خامنه‌ای پیشتر واردات واکسن‌های ساخت بریتانیا و آمریکا به کشور برای تزریق به مردم را ممنوع کرده بود.
ایران‌اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *