ایران نفت خود را به چین با تخفیف زیاد می‌فروشد

By | ۱۳۹۹-۱۲-۲۷

بر اساس یک گزارش رسانه‌ای، جمهوری اسلامی به دلیل نداشتن خریدار کافی، نفت ایران را سه تا پنج دلار زیر معیار نفت خام برنت می‌فروشد. میزان صادرات نفت این کشور به چین در ماه جاری میلادی به حدود یک میلیون بشکه در روز می‌رسد.

وبسایت بلومبرگ روز سه‌شنبه، ۱۶ مارس (۲۶ اسفند) گزارش داد که ایران با فروش نفت ارزان باعث می‌شود، اوپک نتواند برنامه خود را برای عرضه حجم کمتری به بازار جهانی پیاده کند.

ایران از محدودیتی که اوپک برای تولید نفت خام وضع کرده معاف است.

بلومبرگ به نقل از بازرگانان و تحلیلگران نفت نوشت، چین روزانه حدود یک میلیون بشکه نفت خام و گازوئیل از ایران وارد می‌کند که بیشترین میزان در دو سال اخیر به‌شمار می‌رود.

به گفته دست‌اندرکاران بازار نفت، قیمت نفت ایران در چین معمولاً بین۳  تا ۵ دلار در هر بشکه زیر معیار نفت خام برنت است، تفاوتی که سبب شده شرکت‌های محلی با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی به سرعت اقدام به خرید و ذخیره سازی نفت ایران کنند.

بر أساس گزارش بلومبرگ، بخشی از محموله‌هایی که به چین می‌رسد، مستقیم در بنادر ایران بارگیری ‌شده و بخشی نیز به عنوان تولیدات کشورهای دیگر عرضه می‌شود.

گفته می‌شود که دو شرکت «سی ان پی سی» و «ساینوپک» که میدان‌های آزادگان و یادآوران ایران را توسعه داده‌اند، بخشی از نفت صادراتی ایران را برای تسویه بدهی این کشور دریافت می‌کنند و پولی بابت آن به ایران نمی‌رسد.

فروش توسط واسطه‌ها

چین بزرگ‌ترین خریدار نفت در جهان به‌شمار می‌رود. خریداران نفت ایران در این کشور شرکت‌های بازرگانی هستند زیرا پالایشگاه‌های دولتی و خصوصی این کشور به دلیل تحریم‌های آمریکا از معامله مستقیم با جمهوری اسلامی خودداری می‌کنند.

ارزان‌فروشی ایران رقیبان نفتی این کشور مانند آنگولا، برزیل و نروژ را از میدان به‌در می‌کند. بلومبرگ می‌نویسد، حدود ۱۰ میلیون بشکه نفت آنگولا که برای صادرات در ماه آینده میلادی در نظر گرفته شده است تا روز دوشنبه خریدار پیدا نکرده بود.

سه نفتکش غول‌پیکر نروژی دو هفته است که در سواحل چین منتظر نوبت برای تخلیه هستند.

در گزارش بلومبرگ آمده است که اکثر پالایشگاه‌ها و دلالان نفت در سراسر جهان در خرید نفت ایران مستاصل هستند، زیرا از واکنش تنبیهی ایالات متحده می‌ترسند.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *