رویترز: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کرد ایران در نطنز به غنی‌سازی با سانتریفیوژ آی‌آر-۴ اقدام کرده است

By | ۱۳۹۹-۱۲-۲۷

رویترز خبر داد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در گزارشی به کشورهای عضو، تایید کرد که جمهوری اسلامی ایران در اقدامی جدید و با نقض تعهدات خود در برجام، در تاسیسات زیرزمینی سایت هسته‌ای نطنز به غنی‌سازی اورانیوم با سانتریفیوژهای پیشرفته آی‌آر-۴ اقدام کرده است.

در این گزارش که رویترز آن را مشاهده کرده آمده است، آژانس در روز ۲۵ اسفند، ۱۵ مارس، تایید می‌کند که ایران تزریق یواف۶، گاز هگزافلوراید اورانیوم، را به آبشار زنجیره ۱۷۴ تایی سانتریفیوژهای آی‌آر-۴ در نیروگاه زیرزمینی نطنز آغاز کرده است.

این در حالی است که به موجب برجام ایران تنها می‌تواند با سانتریفیوژهای نسل اول آی‌آر-۱ به غنی‌سازی اورانیوم بپردازد.

گزارش آژانس می‌افزاید: ایران می‌گوید قصد دارد دومین آبشار سانتریفیوژهای آی‌آر-۴ را در این سایت نصب کند، اما عملیات نصب این آبشارها هنوز آغاز نشده است.

گزارش آژانس گفت: «به طور خلاصه، در ۱۵ مارس، ۲۵ اسفند، ایران در حال استفاده از پنج‌هزار و ۶۰ سانتریفیوژ آی‌آر-۱ نصب شده در ۳۰ زنجیره آبشار، ۵۲۲ سانتریفیوژ آی‌آر-۲-ام نصب شده در سه زنجیره آبشار و ۱۷۴ سانتریفیوژ آی-آر-۴ در یک زنجیره آبشار بوده است تا اورانیوم-۲۳۵ با غنای پنج‌درصد تولید کند.»

بر اساس این گزارش، در حال حاضر ایران در سایت فردو به غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصد می‌پردازد.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز سه‌شنبه ۲۶ اسفندماه در جلسه مشترک سه کمیته پارلمان اروپا گفت اوایل ماه میلادی آینده تیم فنی آژانس را برای بررسی موضوع ذرات اورانیوم‌غنی‌شده در مکان‌های اعلام‌نشده اعزام خواهد کرد.

او افزود: «بدون حضور آژانس و بازرسان در ایران امید به توافق معتبر ممکن نیست. ما در این زمینه روی کمک بسیار مهم اروپا و پارلمان اروپا حساب می‌کنیم.»

گروسی با اشاره به سفرهای اخیر خود به ایران اضافه کرد که آژانس تنها حضور بین‌المللی در ایران در زمینه موضوع هسته‌ای است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *