امیر حکمتی، زندانی دوتابعیتی پیشین متهم به تلاش برای فروش اطلاعات محرمانه به ایران است

By | ۱۳۹۹-۱۲-۲۷
گزارش اختصاصی آسوشیتدپرس

امیر حکمتی، سرباز سابق ارتش آمریکا، که ایران او را به اتهام جاسوسی برای سی‌آی‌ای، در سال ۲۰۱۱ دستگیر و در سال ۲۰۱۶ آزاد کرد، اکنون با اتهام جاسوسی برای ایران روبه‌رو است.

او که مشمول دریافت ۲۰ میلیون دلار غرامت از محل صندوق دولت آمریکا برای قربانیان تروریسم بین‌المللی بود، هرگز این مبلغ را دریافت نکرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، مدارک دادگاه نشان می‌دهد اف‌بی‌آی مشکوک است که سفر حکمتی به ایران نه برای دیدار مادر‌بزرگ بلکه برای فروش اطلاعات محرمانه طبقه‌بندی‌شده به ایران بوده است.

حکمتی در دو سال گذشته همواره این ادعا را رد کرده‌ است و هرچند با اتهام کیفری مواجه نیست، از دریافت مبلغ غرامت بازمانده است. اسکات گیلبرت، وکیل حکمتی، می‌گوید دولت اگر معتقد است پرونده‌ای وجود دارد، او را محاکمه کند، اما نمی‌کند چون شواهد مستدل کافی ندارد.

حکمتی پیش از ترک ارتش آمریکا در سال ۲۰۰۵، به‌عنوان سرباز و مترجم در عراق خدمت کرده بود. او مدتی کوتاه به‌عنوان کارمند قراردادی وزارت دفاع آمریکا در افغانستان تحلیلگر اطلاعات بود و سپس به گفته خودش، برای دیدار مادربزرگ بیمارش به ایران رفته بود.

اما بر اساس خلاصه پنج صفحه‌ای تحقیق اف‌بی‌آی، سفر او به ایران برای فروش اطلاعات طبقه‌بندی‌شده بود. بخشی از این نتیجه‌گیری بر روایت چهار شاهد عینی مستقل استوار است که گفته‌اند حکمتی با مقام‌های ایرانی تماس گرفته بود و ناگهانی و پیش از پایان قرارداد کاری‌اش در افغانستان، بدون این‌که به دوستان و همکارانش خبر بدهد به ایران رفت. بررسی اف‌بی‌آی همچنین نشان می‌دهد که در افغانستان، صدها فایل طبقه‌بندی‌شده در مورد ایران در رایانه حکمتی وجود داشته است که به حوزه مسئولیتش مرتبط نبوده‌اند.

این در حالی است که حکمتی می‌گوید در مورد نفوذ ایران در افغانستان تحقیق می‌کرده و این مساله بر هیچ‌کس پوشیده نبود و مدیران بالادستی‌اش محدودیتی در این مورد تعریف نکرده بودند. به گفته حکمتی، او پیش از سفر به ایران از کارش استعفا کرده بود و لزومی نداشت درباره این سفر به همکارانش حرفی بزند.

وضعیت پرونده و غرامت هنوز روشن نیست، هرچند حکمتی و وکیلش امیدوارند وزارت دادگستری دولت جدید در تصمیم قبلی تجدیدنظر کند.
ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *