سال ۱۴۰۰ و اتومبیل‌های جدید ایرانی

By | ۱۳۹۹-۱۲-۲۷

در سال ۱۴۰۰ چه خودروهایی وارد بازار خودرو ایران خواهد شد و این خودروها چه ویژگی‌هایی خواهند داشت؟ ایران خودرو قصد دارد دومحصول جدید بر پایه  پلت فرم پژو ۳۰۱ را ارائه کند و سایپا تولیدات قدیمی با ظاهری جدید.

ایران خودرو می‌خواهد در سال ۱۴۰۰ دومحصول جدید را بر پایه  پلت فرم پژو ۳۰۱ وارد بازار کند. اولین خودرو “تارا” نام دارد که در اصل، نمونه ایرانی شده پژو ۳۰۱ با طراحی متفاوت در برخی نقاط بدنه و تزئینات داخلی است البته تارا موتور و گیربکسی متفاوت با نسخه فرانسوی دارد.

مراسم رونمایی از خودروی “تارا”

نسخه اصلی پژو ۳۰۱ از موتوری با نام EC5 استفاده می‌کند که ۱۱۴ اسب بخار قدرت دارد و نمونه مدرن‌تری نسبت به موتور تیپ پنج پژو ۲۰۶ است اما موتور “تارا” مدل توسعه یافته موتور پژو ۲۰۶ تیپ پنج با قدرت ۱۱۰ اسب بخار است.

مهدی رجبعلی مدیرعامل ایپکو (تامین کننده موتور برای ایران خودرو) گفته است:« موتور TU5 پلاس در واقع نسخه بهینه شده موتور TU5 است. این موتور به سیستم زمان‌بندی مداوم سوپاپ های متغیر (CVVT) مجهز شده است. این سیستم باعث می‌شود که پیشرانه TU5 پلاس به نسبت TU5، قدرت خروجی بیشتر و مصرف سوخت کمتری داشته باشد. این پیشرانه توانایی تولید حداکثر قدرت ۱۱۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر را دارد.»

پلت‌فرم پژو ۳۰۱ در اصل پلت‌فرم پی اف یک پژو است که روی آن خودروهای شهری و اقتصادی این شرکت مانند پژو ۲۰۸، پژو ۳۰۱ و پژو ۲۰۰۸ توسعه پیدا کرده است.

ایران خودرو پس از به دست آوردن دانش این پلت‌فرم، بجز تارا خودرو دیگری را هم روی آن توسعه داده که قرار است در سال ۱۴۰۰ وارد  بازار شود این خودرو یک کراس اوور بر اساس پژو ۲۰۰۸ است.

عادل پیرمحمدی مدیرعامل ساپکو تامین کننده قطعات ایران خودرو گفته است: «در رابطه با خودکفایی این خودرو، به بالای ۶۵ درصد خودکفایی رسیده‌ایم و در آینده به بالای ۸۰ درصد نیز خواهیم رسید.»

فرمان این خودرو برقی است و به احتمال خیلی زیاد استانداردهای روز را پاس می کند و یک خودروی بالای ۳ ستاره ایمنی خواهد بود.

پیرمحمدی افزوده که ساختار این خودرو کاملا عوض شده و کسی نمی‌تواند مدعی شود که پلتفرم آن برای پژو ۳۰۱ است: «ضمن اینکه در نسخه کراس اوور ما موتور EF7پلاس توربو استفاده خواهیم کرد. این موتور ۱۶۰ اسب بخار قدرت وحدود ۲۳۵ نیوتن متر گشتاور دارد و با گیربکس شش دنده اتوماتیک که روی دنا پلاس نصب شده است، ارائه خواهد شد.»

ایران خودرو همچنین قصد دارد روی این پلت‌فرم یک خودرو هاچ بک را بر اساس خودرو پژو ۲۰۸  وارد بازار کند البته همچنان این خودرو در حال طراحی است و بعید بنظر می‌رسد در سال ۱۴۰۰ وارد بازار شود.

ایران خودرو در حال طراحی یک خودرو کوچک شهری برای گرفتن بازار پراید است.

رسانه‌های خودرویی ایران گزارش داده‌اند این خودرو روی یک پلتفرم ترکیبی ساخته شده است اما پایه آن برگرفته از خودرو ارزان قیمت رنو کویید است. اندازه این خودرو کمی کوچک‌تر از پژو ۲۰۶ است و در آن از یک موتور سه سیلندر استفاده شده است. موتور این خودرو در سال ۱۳۹۹ رونمایی شده است.

رونمایی از شاهین، کراس اور ساپیا در تابستان ۱۳۹۹رونمایی از شاهین، کراس اور ساپیا در تابستان ۱۳۹۹

پیمان شرقی، مدیر پروژه موتورهای سه سیلندر شرکت ایپکو گفته است: «موتور خودرو کلاس A پلاس ایران خودرو، اولین موتور از خانواده موتور سه سیلندر ایران خودرو است. این موتور سه سیلندر با حجم یک لیتر توان تولید ۷۲ اسب بخار قدرت و ۹۸ نیوتن متر گشتاور را دارد.» او این خودرو را به دلیل مصرف نازل سوخت، مناسب تردد در شهرها معرفی کرده است. البته بنظر نمی‌رسد این خودرو در سال ۱۴۰۰ وارد بازار شود.

سایپا، محصولاتی قدیمی با ظاهری جدید

شرکت سایپا هم برای سال ۱۴۰۰ چندین محصول جدید را وارد بازار می‌کند مهم‌ترین آن شاهین و آریا است.

هر دو خودرو بر اساس پلت‌فرم قدیمی تویوتا یاریس سال دو هزار میلادی ساخته شده است و شرکت سایپا مشکلات فراوانی برای تامین موتور آن داشته است.

موتور این خودرو تقویت شده موتور توسعه یافته پراید است و تکنولوژی قدیمی هشت سوپاپ دارد و با حجم ۱.۵ لیتر می‌تواند ۱۰۸ اسب بخار قدرت تولید کند.

این موتور به دلیل مشکلات محیطی زیستی، چندین ماه مشکل پاس کردن استاندارد محیطی زیستی را در ایران داشت.

شرکت سایپا ادعا می‌کند شاهین سه ستاره ایمنی اروپا را بدست می‌آورد؛ البته این ادعا را هیچ موسسه مستقلی در جهان تایید نکرده است. اما حتی اگر هم سه ستاره ایمنی این خودرو تایید شود در نهایت از نظر ایمنی در حد متوسط قرار می‌گیرد.

خودرو شاهین یک خودرو سدان شهری و خودرو آریا یک خودرو کراس اوور شهری است. هر دو خودرو روی یک پایه فنی ساخته شده‌اند.

شرکت سایپا هم اکنون دو پلت‌فرم دارد یک پلت‌فرم که آن را از تویوتا یاریس قدیمی گرفته است و دیگری پلت‌فرم توسعه یافته پراید است که آن را روی خودروهایی مانند تیبا، ساینا و کوییک استفاده کرده است.

روی این پلت‌فرم سایپا قصد دارد در سال ۱۴۰۰ خودروی دیگری با نام اطلس را به بازار معرفی کند که با وجود ظاهر جدید باطنی قدیمی دارد. در این خودرو از موتوری با تکنولوژی بسیار قدیمی و منسوخ شده استفاده شده است.

محصولات دیگر صنعت خودرو ایران در سال ۱۴۰۰

به جز ایران خودرو و سایپا، باقی شرکت‌های خودروساز ایرانی اکثرا به مونتاژ محصولات چینی می‌پردازند.

شرکت کرمان موتور از جمله این شرکت‌ها است که برنامه برای تولید محصولاتی چینی تحت برند جک در سال ۱۴۰۰ دارد.

این شرکت همچنین برای توسعه خودروهای برقی اعلام آمادگی کرده است. بر همین اساس قرارداد همکاری بین کرمان موتور و گروه مپنا در جهت تولید پیشرانه خودرو برقی به امضا رسیده است.

بر اساس این قرارداد، شرکت مکو به عنوان نماینده گروه مپنا در این پروژه، اقدام به مشارکت و همکاری با کرمان موتور در خصوص تولید اولین خودرو برقی جدید در ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده خواهد کرد. بر اساس این قرارداد، مکو به عنوان نماینده گروه مپنا، ۳۷ هزار پک باتری و تجهیزات پیشرانه از جمله موتور، گیربکس، سیستم شارژ و … را در مدت پنج سال برای تولید خودرو برقی به کرمان موتور ارائه خواهد کرد.

این خودرو قطعا در سال ۱۴۰۰ وارد بازار نخواهد شد.

گروه بهمن دیگر خودروساز ایرانی است که قصد تولید و توسعه چند محصول چینی را دارد. فیدلیتی از جمله این محصولات چینی این شرکت برای سال ۱۴۰۰ است. جتور زیر مجموعه لوکس محسوب می شود و خودرو فیدلیتی در واقع همان جتور X70 است.

گروه بهمن موتور پلت فرم این خودرو را خریداری کرده است. این شرکت قصد دارد روی پلت فرم این خودرو چینی، محصولات آینده خود را توسعه دهد.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *