شمخانی «بن‌بست» در احیای برجام را «بی‌ارتباط» با مسائل داخلی ایران دانست

By | ۱۳۹۹-۱۲-۲۸
دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، با متهم کردن غرب به اتخاذ «راهبرد مزورانه» در قبال ایران، ارتباط «بن‌بست موجود» در احیای برجام را با مسائل «تاکتیکی و داخلی» رد کرد.

علی شمخانی در توئیتی که روز چهارشنبه ۲۷ اسفند به زبان انگلیسی منتشر کرد، نوشت تا زمانی که به گفته او، آمریکا «اقدام موثری در رفع تحریم‌های ظالمانه نکند»، اتفاقی رخ نخواهد داد.

او «بن‌بست موجود» را نه به‌دلیل مسائل «تاکتیکی و داخلی»، که با آنچه «راهبرد مزورانه غرب» خواند، مرتبط دانست.

به نظر می‌رسد اشاره وی به اظهارات ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، باشد که روز سه‌شنبه در سنای این کشور گفته بود که مشکلات فنی و وضعیت داخلی ایران در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری خرداد سال آینده، مانع از احیای برجام می‌شود.

اظهارات شمخانی در شرایطی بیان شده که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، هم هشدار داده که آمریکا با توجه به انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، هر چه سریع‌تر باید درباره بازگشت به برجام و لغو تحریم‌ها تصمیم بگیرد.

شمخانی توضیحی درباره «بن‌بست موجود» نداده، اما روشن نشدن تکلیف لوایح پولشویی در مجمع تشخیص مصلحت با وجود اصرار دولت حسن روحانی بر تایید آن‌ها و مخالفت با آمادگی «جزء در برابر جزء» ایران به تعهدات برجامی خود از زبان یک مقام امنیتی از آن جمله است.

به تازگی پس از آن‌که حسن روحانی، رئیس‌‌جمهوری ایران، برای بازگشت «جزء در برابر جزء» به تعهدات برجامی از سوی تهران اعلام آمادگی کرد، شبکه پرس‌ تی‌وی به نقل از یک مقام امنیتی گزارشی در مخالفت با این نظر اعلام کرد.

این مقام امنیتی که نام وی اعلام نشد نیز تأکید کرده بود که «تنها راه بازگشت ایران به تعهدات برجامی خود این است که واشینگتن تمامی تحریم‌ها را بردارد».

پیش از این هم علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، علاوه بر آمریکا، کشورهای اروپایی طرف برجام را به «نهایت بدعملی، لئامت، دورویی و نفاق» متهم کرده بود.

با استفاده از گزارش‌های توئیتر و رادیو فردا/ب.ب/ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *