هشدار روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی نسبت به “فاجعه انسانی” در ایران

By | ۱۳۹۹-۱۲-۲۸

روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران بیم “فاجعه انسانی” دارند و وزیر بهداشت همواره نسبت به گسترش پاندمی کووید۱۹ هشدار می‌دهد. میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در ایران به پایین‌ترین سطح خود در چهارماه گذشته رسیده است.

در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه ۲۸ اسفند (۱۸ مارس) منتشر شد، روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور به سه نکته اساسی که می‌تواند در جلوگیری از گسترش پاندمی کووید۱۹ موثر باشد اشاره کردند.

آنها ضمن یادآوری از اهمیت محدودیت‌ها در پیش‌گیری از بیماری و مرگ و میر ناشی از آن، به‌ویژه در ایام نوروز، از مردم خواسته‌اند، سختی‌ها را مدت بییشتری تحمل کنند و در قبال مراعات محدودیت‌های کرونایی سهل‌انگاری نکنند.

روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی با اشاره به “خستگی مدافعان سلامت” و محدودیت ظرفیت و امکانات درمانی، هشدار داده‌اند که اگر شهروندان خطرات ناشی از خیزش مجدد بیماری را دست کم بگیرند و در اجرای دستورالعمل‌های پیش‌گیری سهل‌انگاری کنند، “خطر بزرگی در کمین خواهد بود و بیم فاجعه انسانی در کشور خواهد رفت”.

آنها خواستار جدیّت در استفاده درست از ماسک، حفظ فاصله فیزیکی در اجتماع، خودداری از تجمع در مکان‌های بدون تهویه و خودداری از تردد غیرضروری شده‌اند.

امضاکنندگان بیانیه بر اهمیت سنت‌های نوروزی که به گفته آنها “همواره فرصتی برای شادی و سلامتی خانواده‌‌های ایرانی بوده است” تاکید ورزیده‌اند، اما در عین حال هشدار داده‌اند که عدم رعایت پروتکل‌‌های بهداشتی در تعطیلات نوروز به اوج‌گرفتن بیماری می‌انجامد.

آنها همچنین از مسئولان خواسته‌اند، بیش از پیش به حساسیت‌‌های خاص نظام سلامت در مورد کنترل بیماری کرونا توجه کنند.

به اعتقاد آنها، اتخاذ تصمیم‌های جدی و اجرای آنها با قاطعیت وسرعت بیشتر امری کاملا ضروری به‌شمار می‌رود.

برنامه‌ریزان تورهای گردشگری فعال‌اند

به گزارش وبسایت‌های خبری ایران، با وجود مخالفت وزیر بهداشت با سفر‌های نوروزی، جاده‌ها باز است و تور‌های گردشگری هم به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

بسیاری از ناظران به تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا برای اعمال محدودیت در تردد‌های بین‌شهری انتقاد کرده‌اند و خواستار اقدامات فوری برای جلوگیری از انتقال ویروس جهش‌یافته کرونا شده‌اند.

انتقاد دیگری که به مسئولان وارد می‌شود، تناقض در اطلاعاتی است که منتشر می‌کنند. به عنوان مثال نام‌های شهر‌هایی که ستاد ملی مقابله با کرونا به عنوان “ورود ممنوع” اعلام کرده، در برخی موارد با نام‌های شهرهای ممنوعه از سوی مسئولان استانی تناقض دارد.

نمودار‌ میزان رعایت پروتکل‌ها در کشور حاکی از آن است که بسیاری از مردم وضعیت را «عادی» فرض می‌کنند.

بر أساس این نمودار مقایسه‌ای، بیشترین میزان رعایت موارد بهداشتی در قزوین و کمترین میزان آن در استان سیستان و بلوچستان بوده است.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ایران به پایین‌ترین میزان خود در چهارماه گذشته رسیده است.

سفرهای نوروزی یکی از راه های چرخش ویروس جهش یافته در ایران استسفرهای نوروزی یکی از راه های چرخش ویروس جهش یافته در ایران است

اظهارنظرهای وزیران مسئول

وزیر گردشگری که عضو ستاد ملی مقابله با کروناست گفته است که وزارت بهداشت “کمترین دغدغه” را در رابطه با سفر‌های نوروزی دارد.

این در حالی است که نمکی همواره نسبت به گردشگری در ایام نوروز هشدار می‌هد. بر اساس اظهارات وزیر بهداشت، ستاد ملی مقابله با کرونا به جای برخورد جدی با اوضاع خطرناک فعلی دست به اقداماتی می‌زند که می‌تواند فاجعه‌بار باشد.

نمکی گفته است: «قرار شد که رنگ‌بندی شهر‌ها را اعلام کنیم، دو گزینه را خدمت همکاران ارائه و از عزیزان ستاد ملی مقابله با کرونا درخواست کردیم که یکی را بپذیرند. یکی از این گزینه‌ها رنگ‌بندی شهر‌ها بر اساس وضع موجود و گزینه دیگر، رنگ‌بندی شهر‌ها بر اساس ویروس جهش‌یافته بود؛ دوستان ستاد ملی کرونا، رنگ‌بندی بر اساس ویروس جهش یافته را نپذیرفتند و رنگ‌بندی شادتر شهر‌ها را انتخاب کردند که رنگ‌های زرد و آبی بیشتر و رنگ‌های قرمز و نارنجی کمتری دارد.»

وزیر بهداشت تصریح کرد که به علت “تک‌صدا بودن در ستاد ملی مقابله با کرونا”، به تصمیم این ستاد درباره رنگ‌بندی شهر‌ها گردن نهاده است.

انتظار می‌رود به دلیل نبودن محدودیت‌های جدی در سفر‌های نوروزی، ویروس جهش‌یافته در استان‌های گوناگون ایران گسترش بیابد و باعث اعمال محدودیت‌های شدید پس از تعطیلات نوروزی شود.

زالی، فرمانده ستاد عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران هم نسبت به گسترش ویروس جهش‌یافته در ایام نوروز هشدار داد و گفت: «اگر سفر‌ها اتفاق بیفتد باید مجدداً کسب و کار‌ها را تعطیل کنیم که این امر باعث آسیب دیدن مشاغل خواهد شد.»

آمار کرونایی

سخنگوی وزارت بهداشت ظهر پنجشنبه اعلام کرد، در ۲۴ ساعت گذشته “بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی” هفت هزار و ۵۳۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در ایران شناسایی شده و ۶۷۳ تن از آنان بستری شده‌اند.

سیما سادات لاری مجموع بیماران کووید۱۹ در ایران را یک میلیون و ۷۷۸ هزار و ۶۴۵ نفر اعلام کرد.

به گفته او یک میلیون و ۵۲۱ هزار و ۳۷۷ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. سه هزار و ۸۶۶ نفر نیز به علت شدت بیماری تحت مراقبت ویژه هستند.

لاری در باره اوضاع شهرستان‌ها گفت، ۹ شهرستان قرمز، ۳۱ شهرستان نارنجی، ۲۹۵ شهرستان زرد و ۱۱۳ شهرستان آبی هستند.

آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، دزفول، رامهرمز، شوش، شوشتر، کارون در استان خوزستان و شهر گچساران در استان کهگیلویه و بویر احمد در وضعیت قرمز کرونایی هستند.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *