خانواده قربانیان حکومت ایران در کنار زندان و قبرستان سفره هفت‌ سین پهن کردند

By | ۱۴۰۰-۰۱-۰۱

خانواده برخی از قربانیان حکومت ایران با وجود تداوم فشارهای امنیتی، اقدام به برگزاری مراسم ویژه نوروز و گستردن سفره هفت سین در کنار قبر اعضای خانواده‌شان کرده‌اند.

فرنگیس مظلوم، مادر سهیل عربی، در ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، می‌گوید به همراه کشور رضایی، مادر آرشام رضایی، قصد داشتند سفره‌ هفت‌ سین در کنار زندان پهن کردند ولی «متاسفانه نگذاشتند آنجا بنشینیم».

بهیه نامجو در کنار قبر فرزندش، نوید افکاری

او با اشاره اینکه در محلی دورتر سفره هفت‌ سین را به یاد فرزندان زندانی‌شان پهن کرده‌اند، آرزو کرده است که سال آینده، «سال آزادی» برای ایرانیان باشد.

آرشام رضایی، فعال مدنی به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» به ۵ سال زندان محکوم شده و از آبان امسال برای تحمل محکومیت در زندان به سر می‌برد.

سهیل عربی عکاس و شهروند خبرنگار زندانی و برنده جایزه شهروند خبرنگار ۲۰۱۷ برای اتهام‌هایی چون «تبانی و تجمع علیه امنیت ملی» و « تبلیغ علیه نظام» تیر ماه ۹۹ به شش سال زندان محکوم شد.

در شبکه‌های اجتماعی همچنین تصویری از بهیه نامجو، مادر نوید افکاری منتشر شده است که با تصویری از فرزندش، در کنار قبر او که بر سر آن سفره هفت‌ سین گسترده شده، ایستاده است.

نوید افکاری به اتهام شرکت در اعتراض‌های مرداد ۹۷ شیراز و همچنین «قتل یک نیروی امنیتی وابسته به حراست شرکت آبفا» به نام حسن ترکمان در روز دوم مرداد ۷۷، به اعدام محکوم و حکم اعدام او روز ۲۲ شهریور اجرا شد.

بر اساس حکم دادگاه، وحید افکاری به ۵۴ سال و شش ماه زندان و ۷۴ ضربه شلاق و حبیب افکاری به ۲۷ سال و سه ماه زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده‌اند و خانواده او نیز کماکان تحت فشارهای امنیتی قرار دارند.

​در روزهای گذشته، تصاویری از گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی نیز منتشر شده بود که او را در حال تمیز کردن سنگ قبر فرزندش، ستار بهشتی نشان می‌داد.

ستار بهشتی، وبلاگ‌نویس و فعال کارگری منتقد حکومت، روز ۹ آبان توسط پلیس سایبری ایران (فتا) به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق فعالیت در شبکه اجتماعی» بازداشت شد و در زندان کشته شد.

علاوه بر این، ۲۸ زندان سیاسی ساکن زندان‌های اوین، فشافویه و عادل آباد شیراز در بیانیه‌ای مشترکی نوشته‌اند که در اعتراض به رویکردهای جمهوری اسلامی و کشتار مردم معترض توسط حکومت، سه روز اول سال ۱۴۰۰ را در اعتصاب غذا به سر خواهند برد.

در این نامه با رویدادهایی چون کشته شدن سوختبران در سراوان، «سرکوب، کشتار، و خفقان اقلیت‌های قومی و مذهبی»، مرگ بهنام محجوبی، «کشته‌شدگان آبان ماه ۹۸ و اعدام زندانیانی چون نوید افکاری، مصطفی صالحی، محمد ثلاث»، حکومت ایران، سیستمی خودکامه توصیف شده است که «امنیتش را بر سرکوب میزان می‌کند».

زندانیان سیاسی در این نامه همچنین به وضعیت معیشت بد حاشیه‌نشیان و کارگران اشاره کرده و تاکید کرده‌اند که «در اعتراض به استبدادی که حتی در زندان هم در پی گسستن هر پیوندی‌ست و به جبر تبعید آواره‌ات می‌کند، اعتصاب غذا خواهیم کرد».

به روال معمول، در آستانه نوروز بسیاری از زندانیان سیاسی و روزنامه‌نگاران زندانی از امتیازاتی چون مرخصی محروم مانده‌اند و فشارهای امنیتی بر خانواده فعالان سیاسی ادامه دارد.

رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *