حسین راغفر : بدون اصلاح نظام بانکی و مالیاتی که در خدمت اقلیت صاحب قدرت است شعار سال رهبر متحقق نمی‌شود

By | ۱۴۰۰-۰۱-۰۴

حسین راغفر، اقتصاددان در ایران، در گفتگو با “ایسنا” می‌گوید که بدون اصلاح نظام بانکی و مالیاتی کشور که به گفتۀ او در خدمت اقلیتی از دلالان، واردکنندگان و صاحبان ثروت و قدرت است شعار سال رهبر جمهوری اسلامی – “تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها” – متحقق نمی‌شود و تحقق این شعار پیش و به غیر از دو اصلاح ضروری نظام‌های بانکی و مالیاتی کشور نیازمند یک “عزم سیاسی” است. راغفر گفته است که اولین اقدام دولت آینده باید رساندن دلار به ده هزار تومان و یا کمتر از آن باشد.

حسین راغفر در این مصاحبه دربارۀ نامگذاری سال ١۴٠٠ از سوی رهبر حکومت اسلامی ایران می‌گوید : “سال گذشته بدترین سال اقتصادی برای کشور بود و دلیل ناکامی‌های اقتصادی هم این است که اقلیتی برای منافع خود برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری می‌کنند.” راغفر “شرایط کنونی کشور را حساس” می‌خواند و می‌گوید که اگر “اقدامات اساسی در زمینۀ تولید به نفع مردم” صورت نگیرد ادامه و تشدید “بحران‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی” گریزناپذیر خواهند بود.

او می‌گوید است که لازمۀ “اقدامات اساسی به سود تولید و مردم” در درجۀ اول یک “عزم سیاسی” و سپس دو اصلاح مهم نظام‌های بانکی و مالیاتی است. به گفتۀ راغفر عمدۀ فساد در کشور ریشه “در تخصیص منابع و ارز” دارد و “بزرگترین مانع تولید در کشور تأمین مالی است.” به گفتۀ راغفر بنگاه‌های اقتصادی کشور پول ندارند، زیرا، بانک‌های کشور “در خدمت واردکنندگان هستند نه تولیدکنندگان”.

حسین راغفر در ادامه می افزاید که “نظام مالیاتی [کشور نیز] در خدمت منافع قدرت و ثروت است. یعنی کسانی که باید مالیات بپردازند” که نه فقط نمی پردازند، بلکه به گفتۀ راغفر “پاداش هم دریافت می‌کنند.”

حسین راغفر سپس نتیجه می‌گیرد : “تا زمانی که اصلاحات جدی در نظام مالیاتی و بانکی صورت نگیرد” موانع تولید رفع نمی‌شود و مشکلات “اشتغال، بیکاری و تورم” به قوت خود باقی می‌مانند.

او گفته است که “بخش زیادی از ارز کشور خرج واردات کالایی‌های می‌شود که در داخل امکان تولید دارند” و از جمله پی‌ آمدهای این روند تضعیف پیوسته پول ملی بوده است. راغفر سپس می افزاید  که “اولین کار دولت بعدی باید رساندن دلار به ده هزار تومان” و کمتر از آن باشد. او گفته است که فعال شدن تولید نیازمند سرازیر شدن “منابع و اعتبارات بانکی به سمت تولید” است و “بانک‌هایی که برای تحقق این مهم همراهی نمی‌کنند باید جریمه شوند.”

اکنون دوازده سال است که رهبر حکومت اسلامی ایران سال‌ها را در حمایت از تولید و اقتصاد نامگذاری می‌کند. او به همین منوال سال جدید را سال “تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها” خواند. فرماندۀ سپاه پاسداران، حسین سلامی، مدعی شد که مخاطب اصلی پیام نوروزی رهبر سپاه بوده و رهبر حکومت اسلامی در پیام نوروزی‌ خود از سپاه خواسته است که اوضاع اقتصادی کشور را سروسامان داده و ادارۀ آن را در دست بگیرد. حسین سلامی سپس گفته است که برای این منظور ستاد ویژه ای مرکب از فرماندهان نظامی، اطلاعاتی و قرارگاه‌های اقتصادی سپاه و سازمان بسیج تشکیل شده است.
رادیو فرانسه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *