کرونا در ایران؛ اذعان به ناکامی واکسیناسیون و زنگ خطر سفرها

By | ۱۴۰۰-۰۱-۰۶

با مرگ ۹۷ نفر دیگر، آمار رسمی جان‌باختگان کرونا در ایران به ۶۲هزار و ۱۴۲ نفر رسید. ۱۷ شهرستان قرمز و ۴۷ شهرستان نارنجی اعلام شده‌اند اما رفت و برگشت مسافران نوروزی ادامه دارد. فاز اول واکسیناسیون عمومی شکست خورده است.

روز پنجشنبه پنجم فروردین، سخنگوی وزارت بهداشت ایران مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور را یک میلیون و ۸۳۰هزار و ۸۲۳ نفر اعلام کرد. سیما لاری گفت طی شبانه روز گذشته  ۷۵۰۶ مورد جدید بیماری ثبت شده که ۷۹۲ نفرشان بستری شده‌اند.

وزارت بهداشت، آمار رسمی جان‌باختگان را ۶۲هزار و ۱۴۲ نفر عنوان کرده و از وضعیت حاد ۳۸۸۹ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه خبر داده است. سیما لاری با اشاره به قرمز بودن ۱۷ شهرستان و وضعیت نارنجی ۴۷ شهرستان، یادآور شده که سفر به شهرهای قرمز و نارنجی یا خروج از آنها ممنوع است.

این در حالی است که شهرها و استان‌های یاد شده، در ایام نوروز و با وجود هشدارهای مکرر، مملو از مسافر بودند و به گفته پلیس راهور، سفرهای نوروزی در سال ۱۴۰۰ به نسبت سال قبل ۷۰درصد افزایش داشته‌اند. تعطیلات عید روز شنبه هفتم فروردین پایان می‌گیرد و رسانه‌ها از شروع بازگشت مسافران گزارش داده‌اند.

علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت پیش‌تر هشدار داده که اگر شهروندان همچنان نقض پروتکل‌ها و مقررات ممنوعیت سفر را ادامه دهند، شیوع ویروس در اواخر فروردین  با خیز شدیدی همراه خواهد شد.

در این میان، کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در ایران تصدیق کرده که فاز اول واکسیناسیون  ناکام مانده است. طبق اعلام وزارت بهداشت قرار بود حداقل یک میلیون و ۳۰۰هزار نفر تا پایان سال ۹۹ واکسن بزنند و کادر درمان، سالمندان، جانبازان و افراد درگیر پسماندهای عفونی در اولویت دریافت باشند.  جهانپور علت امر را به تاخیر در تولید و عرضه واکسن آسترازنکا از مسیر کوواکس و بدقولی روسیه، هند و چین در تحویل واکسن سفارشی مربوط دانسته و گفته که واکسیناسیون عمومی با اتکاء به تولید داخلی انجام خواهد شد.

جهانپور تنها دو روز قبل از اذعان به شکست فاز اول واکسیناسیون، ادعا کرده بود که همه مردم تا پایان سال ۱۴۰۰ واکسینه خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *