سفر «وانگ یی» به تهران/ سند همکاری جامع ۲۵ ساله ایران و چین به امضا می‌رسد

By | ۱۴۰۰-۰۱-۰۶

در سفر «وانگ یی» وزیر خارجه چین به تهران قرار است سند برنامه همکاری جامع جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین موسوم به برنامه ۲۵ ساله به امضای وزرای خارجه دو کشور برسد.

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، در دومین روز از سال جدید شمسی «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از سفر «وانگ یی» عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین به تهران خبر داد و گفت که رئیس دستگاه دیپلماسی چین به دعوت «محمدجواد ظریف’>محمدجواد ظریف» همتای ایرانی خود روز جمعه ششم تا شنبه هفتم فروردین ماه جاری به تهران سفر خواهد کرد.

وی همچنین اعلام کرد که وانگ یی ضمن دیدار و گفت‌وگو با همتای ایرانی خود با حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز دیدار خواهد کرد و بررسی راهکار تقویت مشارکت راهبردی دو کشور و تبادل نظر در خصوص تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای را دستورکار گفت‌وگوهای طرفین در این سفر برشمرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی چین که عصر امروز وارد تهران شد، ظهر شنبه نیز در محل وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با ظریف دیدار خواهد کرد.

قرار است فردا (شنبه) هفتم فروردین ماه سند برنامه همکاری جامع جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین موسوم به برنامه ۲۵ ساله به امضای وزرای خارجه دو کشور برسد.

همزمان با سفر رسمی «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین به ایران، در تاریخ سوم بهمن ۱۳۹۴ جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین با صدور بیانیه‌‌ای سطح روابط را به مشارکت جامع راهبردی ارتقاء دادند. براساس پیشنهاد طرف ایرانی به منظور تنظیم روابط بلندمدت با چین در بازه زمانی ۲۵ ساله و موافقت طرف چینی، طرفین در بند ۶ بیانیه مذکور تمایل و آمادگی خود را برای رایزنی و مذاکره به منظور انعقاد سند همکاری بلندمدت اعلام کردند.

در همین راستا وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در همکاری با سایر نهادهای مرتبط در کشور و برگزاری جلسات متعدد، نسخه پیش‌نویس «برنامه همکاری جامع» را تهیه کرد و  پیش‌نویس مذکور در سفر شهریور ماه ۱۳۹۸ محمدجواد ظریف به دولت چین تحویل داده شد. طرف چینی در بهار ۱۳۹۹، رسما نظر خود را درباره پیش‌نویس مذکور اعلام کرد. وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز با همکاری نهادهای مربوطه در داخل کشور ضمن بررسی سند، فرآیندهای قانونی را طی کرد و هیأت دولت در تاریخ سوم تیر ۱۳۹۹، مجوز رسمی آغاز مذاکرات و امضای برنامه همکاری جامع بر اساس منافع متقابل بلندمدت را به وزارت امور خارجه اعطاء کرد.

در سفری که محمدجواد ظریف در مهر ماه ۱۳۹۹ به استان یون نان چین داشت، نظرات اصلاحی و تکمیلی ایران در این باره به اطلاع دولت چین رسید و چین هم در نیمه اسفند ۱۳۹۹ نظرات خود را درباره این سند به اطلاع وزارت امور خارجه ایران رساند و در نهایت قرار است این سند روز شنبه هفتم فروردین ۱۴۰۰ توسط وزرای خارجه دو کشور به امضا برسد.

این سند در چارچوب یک برنامه برای بازه زمانی بلندمدت ۲۵ ساله تهیه و تنظیم شده و در این سند طرفین بر یک نقشه راه و افق روابط همه‌جانبه به منظور تحقق مشارکت جامع راهبردی و ارتقای عملی آن توافق کرده‌‌اند. سند مذکور را باید برنامه‌ای سیاسی، راهبردی، اقتصادی و فرهنگی خواند که ابعاد همه‌جانبه روابط را در افقی بلندمدت دنبال می‌کند.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی دستگاه دیپلماسی چندی پیش درباره نقشه راه ۲۵ ساله ایران و چین گفته بود: در سفر اخیر ظریف به چین این موضوع بحث شد، متون مبادله شده است و این نقشه راه همکاری بلندمدت بین ایران و چین است و انشاءالله در جریان است. به جهت اینکه این سند به مسائل روز نمی‌پردازد، با دقت در حال گفت‌وگو هستیم که برای این روابط چارچوب بلندمدت مشارکت راهبردی را تعریف کنیم.

وی در اظهارنظر دیگری بیان کرده بود: روابط ما با چین به مشارکت راهبردی رسیده است و سند نقشه راه ۲۵ ساله نه تنها کمرنگ نخواهد شد، بلکه با جدیت پیگیری ‌می‌شود. سیاست فعلی ایران براساس تحولات روز تصمیم گیری نمی‌شود. سیاست ما براساس نگاه بلندمدت ما به تحولات جهانی و منطقه‌ای است.

به گزارش فارس، علاوه بر این نمایشگاه اسناد پنجاهمین سالگرد روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و چین نیز روز شنبه هفتم فروردین ماه در محل مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه افتتاح خواهد شد.گفتنی است سال ۲۰۲۱ مصادف با پنجاهمین سال برقراری روابط دیپلماتیک ایران و چین است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ در پیامی ضمن تبریک سال نو چینی با اشاره به پنجاهمین سال برقراری روابط دیپلماتیک ایران و چین، گفته بود: تلاش مشترک مردم دو کشور در مبارزه با کرونا که موجب گسترش پیوندهای دوستی دو ملت شد، قطعا به توسعه روابط دوجانبه کمک خواهد کرد.

وزیر خارجه چین پیش از ایران نیز به عربستان و ترکیه سفر کرده و بعد از آن نیز به امارات عربی متحده، بحرین و عمان خواهد رفت.

در همین زمینه «هوآ لیمینگ» سفیر پیشین چین در ایران در خصوص اهداف سفر وزیر خارجه چین به منطقه غرب آسیا توضیح داد که وانگ قصد دارد «حلقه دوستان چین را گسترش دهد و روابط با این کشورها را بهبود بخشد».

محمد کشاورززاده سفیر ایران در پکن هم اخیرا در توئیتی نوشته بود: با فروکش کردن ویروس کرونا، روابط ایران و چین در سال جدید تحولات بسیار خوبی را تجربه خواهد کرد.

وزیر خارجه چین اسفند ماه در اظهاراتی عنوان کرد: اکنون که آمریکا برای بازگشت به برجام اعلام آمادگی کرده است، باید تحریم‌های غیرعادلانه علیه ایران را بردارد و تهران نیز به تعهدات برجامی بازگردد.

«هوا چان‌یینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین نیز سوم فروردین ماه در اظهاراتی گفت برجام در برهه‌های حساس قرار گرفته و آمریکا باید با بازگشت به این توافق تحریم‌ها علیه ایران را رفع کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *