«۱۱ بدهکار بانکی ۹۰هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردند»

By | ۱۴۰۰-۰۱-۰۹

رئیس‌کل بانک مرکزی: بین سال‌های ۹۷ و ۹۸ رشد اقتصادی منفی داشتیم

رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه ۱۱ نفر بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات از سیستم بانکی کشور دریافت کرده‌اند، گفت بانک مرکزی توانسته است ۳۰ هزار میلیارد تومان آن را وصول کند.

عبدالناصر همتی در گفت‌وگویی با صداوسیما اعلام کرد که از این به بعد بانک‌ها باید اعتبارات پرداختی خود را در سامانه سمات ثبت کنند تا مشخص شود چه مقدار اعتبار به چه شخصی اعطا شده است. او همچنین گفت کمیته مرکزی تشکیل شده است که در آن بدهکاران بزرگ پیگیری و به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند.

طی یک دهه اخیر، اعطای وام‌های کلان با رقم‌های عجیب چندهزار میلیاردتومانی به برخی افراد نزدیک به حکومت، توجه مردم را به رانت و فساد عظیم اقتصادی در ساختار نظام جلب کرده است. با این حال، برخلاف سخنان همتی، بسیاری از این بدهکاران بانکی پس از دسترسی به منابع مالی بانک‌ها، آن را از کشور خارج کرده و گریخته‌اند. شاید مشهورترین این افراد، محمود رضا خاوری، مدیرعامل پیشین بانک ملی ایران، باشد که شهروندی کانادا را دارد و در سال ۱۳۹۰ به آن کشور مهاجرت کرد. او اندکی پس از ترک ایران به اتهام اختلاس تحت پیگرد گرفت و حدود سه سال پیش به‌صورت غیابی محاکمه و به زندان و جریمه نقدی محکوم شد.

نام افراد دیگری مانند محمد جهرمی، مدیرعامل وقت بانک صادرات و بابک زنجانی که دادگاه‌های او جنجال بسیاری به‌پا کرد، نیز در این میان به چشم می‌خورد. با این حال هنوز پول‌هایی که این افراد دریافت کرده و از ایران خارج کرده‌اند، هنوز به بانک‌ها مسترد نشده است.

رئیس‌کل بانک مرکزی همچنین در بخش دیگری از مصاحبه خود با تأکید بر اینکه شیوع کرونا موجب شد رشد اقتصادی کشور که در آستانه مثبت شدن بود، بار دیگر منفی شود، به وضعیت اقتصادی امروز ایران پرداخت و گفت: «در سال‌های ۹۷ و ۹۸ به‌دلیل بازگشت تحریم‌های اقتصادی، رشد منفی داشتیم، اما اقتصاد ما در حال جبران نکات منفی تحریم‌ها و مثبت شدن بود که با شیوع کرونا مواجه شدیم.»

او همچنین با اشاره به اینکه بیشترین تعداد شغل‌ها در بخش خدمات از بین رفته، افزود در این بخش حدود یک‌میلیون نفر که عمدتاً مشاغل خدماتی نیمه‌وقت داشتند به علت از دست‌دادن فرصت شغلی خود بیکار شدند.

نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در پاییز نشان می‌‌‎دهد، آذربایجان غربی، خوزستان و هرمزگان بالاترین نرخ بیکاری در کشور را دارند.

در همین رابطه پایگاه خبری مشرق نوشت در بین استان‌های کشور، آذربایجان غربی با ۱۵.۵ درصد، خوزستان ۱۴.۹ درصد و هرمزگان با ۱۳.۸ درصد بیشترین نرخ بیکاری، ایلام و خراسان رضوی با ۵.۱ درصد، خراسان جنوبی با۶.۶ درصد و سمنان با ۶.۷ درصد، کمترین نرخ بیکاری را دارند.

گزارش مرکز آمار ایران در بهار امسال استان لرستان با نرخ بیکاری ۲۱ درصد را در صدر جدول نرخ بیکاری در استان‌های ایران قرار داد.
کارشناسان اقتصادی معتقدند که دلایل بروز مشکلات اقتصادی در ایران، به‌خصوص در دو سال گذشته، شیوع کرونا، بحران‌‎های اقتصادی درپی تحریم‌‎های آمریکا و کاهش نقدینگی دولت بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *