برگزاری نشست ایران و اعضای برجام در وین با هدف «بازگشت» طرفین به تعهدات خود

By | ۱۴۰۰-۰۱-۱۷

مذاکرات هسته‌ای بین ایران و اعضای باقی‌مانده برجام روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین با مشارکت نماینده آمریکا در وین برگزار شد.

هدف از این مذاکرات که با میانجی‌گری اتحادیه اروپا انجام می‌شود، بازگرداندن ایران و آمریکا به تعهدات برجامی خود عنوان شده است.

رسانه‌های ایران عصر سه‌شنبه از پایان دور‌ اول جلسه حضوری هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام خبر داده و نوشتند که این مذاکرات با توافق جهت ادامه رایزنی‌ها در سطح کارشناسی پایان یافت.

براساس توافق صورت گرفته، «دو نشست کارشناسی موازی میان اعضای کمیسیون مشترک برجام جهت انجام رایزنی‌های فنی در حوزه رفع تحریم و هسته‌ای تشکیل شد».

دیپلمات‌های ایرانی گفته‌اند که «این نشست‌های کارشناسی قرار است به بحث و رایزنی در خصوص جنبه‌های فنی و جزئیات مسائل مربوط به لغو تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای بپردازند و نتیجه بحث‌های خود را به کمیسیون گزارش نمایند».

عباس عراقچی‌، رئیس هیات ایران در نشست کمیسیون، بعد از این نشست گفته است که «رفع تحریم‌های‌ آمریکا، اولین و ضروری‌ترین اقدام جهت احیای برجام است و ایران آمادگی کامل دارد به محض رفع تحریم‌ها و پس از راستی‌آزمایی آن، اقدامات جبرانی هسته‌ای خود را متوقف نموده و به اجرای کامل برجام برگردد».

در حالی که ایران اعلام کرده است نه به صورت مستقیم و نه غیرمستقیم آماده مذاکره با آمریکا نیست، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده روز دوشنبه اعلام کرده بود که انتظار می‌رود مذاکرات سختی در پیش باشد. ایران و آمریکا می‌گویند انتظار گشایش و پیشرفت فوری در مذاکرات هسته‌ای ندارند.

علی ربیعی سخنگوی دولت ایران نیز به خبرنگاران گفته که جمهوری اسلامی مطمئن است در مسیر درستی است و اگر آمریکا جدی باشد و صمیمیت خود را اثبات کند، علامت مثبتی برای توافق بهتر در آینده است.

مقامات روسیه، چین، بریتانیا، آلمان، فرانسه و ایران به عنوان اعضای برجام و رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران در مذاکرات حضور دارند.

مذاکرات در گراند هتل وین انجام می‌شود و هیات آمریکایی نیز در هتل مجاور آن حضور دارد.

آقای مالی به رادیو «ان‌پی‌آر» گفته است این مذاکرات برای مشخص شدن قدم‌هایی است که آمریکا و ایران باید برای بازگشت به تعهدات برجامی خود بردارند.

مجید تخت روانچی نماینده ایران در سازمان ملل و از مذاکره‌کننده‌های ارشد توافق برجام در سال‌های گذشته می‌گوید مسیر مذاکرات و گشایش در مناقشه هسته‌ای مشکل خواهد بود، اما مسئولیت با خود آمریکا است.

او با انتشار توئیتی گفت: «ایالات متحده آمریکا تاکنون برای بازگشت به برجام تلاش موفقی نداشته و این بار نباید فرصت را از دست بدهد».

به گفته وی، «اگر تحریم‌های آمریکا برداشته شود، ایران به تعهدات هسته‌ای خود باز خواهد گشت».

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی قبلا مخالفت خود را با لغو تدریجی تحریم‌ها اعلام کرده بود؛ گزینه‌ای که مقامات آمریکا آن را مد نظر داشتند.

اتحادیه اروپا اعلام کرده که کارگروهی برای بررسی لیست تحریم‌های آمریکا که قابل لغو است، تشکیل خواهد شد.

دیپلمات‌ها به خبرگزاری رویترز گفته‌اند مذاکرات روز سه‌شنبه برای چند روز پیاپی ادامه خواهد داشت و تلاش خواهد شد تا هفته آینده برخی مسائل راحت حل شود.

هدف این است که تا قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در خردادماه، مذاکرات به نتیجه‌ برسد. آمریکا می‌گوید عجله‌ای برای رسیدن به توافق ندارد و دنبال توافقی است که جامع باشد.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در مصاحبه‌ای که روز سه‌شنبه منتشر شد تاکید کرد که دولت جو بایدن در پی رسیدن به توافقی جامع‌تر و طولانی‌تر از برجام است، توافقی که تمام فعالیت‌های ایران اعم از اتمی و منطقه‌ای را دربر بگیرد.

جمهوری اسلامی ایران از اردیبهشت ۹۸، درست یک سال پس از خروج دولت پیشین آمریکا به رهبری دونالد ترامپ از برجام و اعمال تحریم‌ها علیه تهران، به صورت تدریجی از تعهدات هسته‌ای خود در توافق موسوم به برجام عدول کرد.

آمریکا بعد از روی کار آمدن دولت جو بایدن در ژانویه امسال اعلام کرد که آماده بازگشت به برجام و لغو تحریم‌هاست اما خواستار مذاکره مستقیم با ایران شده و می‌گوید جمهوری اسلامی باید اول به تعهدات هسته‌ای خود بازگردد.

حکومت ایران مذاکره مستقیم با آمریکا را رد کرده و خواستار لغو تحریم‌ها برای اجرای تعهدات هسته‌ای خود شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و سایت رادیو فرد/ف.ق/ ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *