ند پرایس: آمریکا آماده برداشتن تحریم‌های ناسازگار با برجام است

By | ۱۴۰۰-۰۱-۱۹

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۱۸ فروردین گفته است، ایالات متحده در راستای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام،آماده برداشتن گام ضروری و تحریم‌های ناسازگار با این توافق است.

ند پرایس در کنفرانس خبری روزانه خود در واشینگتن اظهار داشت، ما آماده هستیم تا اقدامات لازم برای بازگشت به رعایت تعهدات برجامی خود، از جمله برداشتن تحریم‌های ناسازگار با توافق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، را انجام دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اضافه کرده است، من در اینجا در موقعیتی قرار ندارم که به شما بگویم این اقدامات شامل کدام جز و بخش خواهند بود.

ند پرایس با این حال گفت، ماهیت دقیق هرگونه رفع تحریمی به دیپلماسی بستگی دارد.

روز نخست مذاکرات غیر مستقیم ایران و آمریکا با حضور کشورهای عضو توافق هسته‌ای برجام با هدف رفع تحریم‌های ایران و بازگشت این کشور به تعهدات هسته‌ای خود در چارچوب این توافق در وین روز سه‌شنبه برگزار شد. قرار است این مذاکرات روز جمعه در وین ادامه یابد.

همچنین قرار است که دو کارگروه تحریم‌ها و تعهدات هسته‌ای برای بازگشت به برجام کار خود را تا جمعه ادامه دهند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، چهارشنبه در خصوص مذاکرات هسته‌ای در وین گفت در روزهای اخیر ما شاهد فصل تازه‌ای از تجدید حیات برجام هستیم. و این فصل جدید و تازه از روز گذشته آغاز شد.

با این حال، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، روز چهارشنبه گفت که مذاکرات تازه درباره برجام « یک گام سازنده» و اولیه است.

«توافق طولانی‌تر و قوی‌تر»

ند پرایس با این حال روز چهارشنبه تاکید کرد که آمریکا هیچ‌گونه مشوق یکجانبه‌ای به ایران نخواهد داد تا این کشور به پایبندی به تعهداتش برجامی خود بازگردد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد که دولت جو بایدن خود را متعهد می‌داند که با متحدان خود همکاری کند و ایران را به دلیل جرایمی مانند نقض حقوق بشر، حمایت از تروریسم و برنامه موشکی بالستیک پاسخگو کند.

او اضافه کرد، وقتی صحبت از این حوزه‌ها و موضوعات می‌شود، دقیقا از منظر استراتژی ما بازگشت دوجانبه به برجام لازم بوده، اما کافی نیست. کافی نیست، برای این که نه تنها ما به دنبال توافقی طولانی‌تر و قوی‌تری هستیم، بلکه در دراز مدت در همکاری با شرکای منطقه‌ای خود در صدد هستیم تا با توافق‌هایی ذیل این توافق به این مشکلات رسیدگی کنیم.

روز گذشته عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران مذاکرات تازه وین بر سر برجام را «سازنده» خواند. ولی او تاکید کرد که در این مذاکرات «هیچ گفت‌وگویی» درباره موضوع گسترش برجام و سایر مسائل مانند برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای‌ایران انجام نشده است.

از سوی دیگر، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل چهارشنبه در واکنش به احتمال احیای توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران، گفت: «توافقی که تهدیدی برای نابودی ما باشد، ما را ملزم نخواهد کرد».

مذاکرات هسته‌ای در وین با میانجی‌گری اتحادیه اروپا برگزار می‌شود و هیئت آمریکایی نیز به رهبری رابرت مالی، نماینده ایالات متحده آمریکا در امور ایران، به وین سفر کرد، اما در هتلی جداگانه مستقر شد.

با استفاده از وب سایت وزارت خارجه امریکا و رادیو فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *