جهانگیری از کره‌جنوبی خواست منابع ارزی ایران را ‘در اسرع وقت آزاد کند’

By | ۱۴۰۰-۰۱-۲۳

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری ایران از دولت کره‌جنوبی خواست “منابع ارزی ایران را در اسرع وقت آزاد کند.”

آقای جهانگیری در کنفرانس خبری مشترک با جانگ سِی گیون نخست‌وزیر کره‌جنوبی گفت روابط دو کشور “دچار رکود جدی” شده است.

به گفته معاون اول رئیس‌جمهوری ایران دلایل این رکود عبارتند از، “پیروی کره جنوبی از تحریم‌های غیرقانونی آمریکا در سه سال گذشته” و “اقدام بانک‌های کره‌ای در مسدود کردن ۷ میلیارد دلار منابع ارزی ایران که حاصل فروش قانونی و مشروع نفتی و میعانات گازی به این کشور بوده”.

آقای جهانگیری با انتقاد از کره جنوبی گفت در حالیکه “به دلیل شرایط کرونایی و پیامدهای اقتصادی و بهداشتی” به این منابع ارزی بشدت نیاز است، شرکت‌های کره‌ جنوبی “حتی از فروش دارو و تجهیزات پزشکی هم به ایران خودداری کردند.”

او گفت دولت ایران بر گرفتن “خسارات ناشی از تأخیر در پرداخت پول‌های بلوکه‌شده پافشاری می‌کند.”

آقای جهانگیری گفت مبادلات تجاری ایران و کره‎جنوبی در سال ۲۰۱۲ “به ۱۷ میلیارد دلار” رسیده بود اما به گفته دبیر اتاق بازرگانی ایران و کره جنوبی، “در ده ماهه سال ۹۹” کمترین تبادل تجاری در “دستکم ۱۰ سال اخیر” ثبت شده است؛ حدود نیم میلیارد دلار که “رقم بسیار کمی است.”

به گزارش رسانه‌های ایران نخست‌وزیر کره جنوبی هم گفت روابط دوستانه دو کشور در نیمه قرن گذشته “اکنون با چالش روبرو است” اما این سفر برای تاکید بر “اراده محکم کره جنوبی برای توسعه آینده‌نگری دوجانبه” است.

او اظهار امیدواری کرد این روابط “در سطح بالا ادامه پیدا کند” در حالیکه گفتگوهای طرف‌های برجام هم “سازنده” در جریان است.

این اشاره‌ای بود به مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی در وین درباره رفع تحریم‌های آمریکا در قبال بازگشت ایران به تعهدهای برجامی.

نخست‌وزیر کره‌جنوبی ارشدترین مقام این کشور است که در بیش از چهل سال گذشته به ایران سفر کرده است.

دو روز پیش و در آستانه سفر نخست‌وزیر کره جنوبی اعلام شد که یک نفتکش این کشور که سه ماه در ایران توقیف بود، آزاد شده است.

به گفته وزارت خارجه کره جنوبی، این کشتی پس از گفتگو برای رفع توقیف از ۷ میلیارد دلار بلوکه‌شده ایران آزاد شده است.

نیروی دریایی سپاه پاسداران این کشتی و خدمه آن را دی ماه پارسال به گفته خودش به دلیل ایجاد “آلودگی زیست محیطی” توقیف کرده بود. روز بعد علی ربیعی سخنگوی دولت ایران گفت: “اگر کسی گروگانگیر باشد دولت کره جنوبی است. که به بهانه‌های واهی بیش از ۷ میلیارد دلار ما را گروگان گرفته است”.

فردای آن روز هیئتی رسمی از کره جنوبی راهی تهران شد تا برای آزادی نفتکش مذاکره کند.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در دیدار با معاون وزیر خارجه کره جنوبی که در این هیئت بود خواستار آزادسازی منابع مالی مسدود شده ایران در کره جنوبی شده بود ولی موضوع نفتکش را خارج از حیطه اختیارات دولت خوانده بود.

بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *