بابک زنجانی، شماره حسن میرکاظمی معروف به حسن رعیت را به بازجو داد تا مشکل رفع شود!

By | ۱۴۰۰-۰۱-۲۳
نماینده دادستان در نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات حسن رعیت
 نخستین  جلسه رسیدگی به اتهامات حسن میرکاظمی معروف به حسن رعیت به ریاست قاضی بابایی برگزار شد.
به گزارش میزان، خبرگزاری قوه قضاییه، جعفرزاده نماینده دادستان گفت: در این پرونده با یک شبکه فساد مواجه هستیم، شبکه فسادی که مجموعه‌ای از جرایم را رقم زدند از اخلال کلان در نظام پولی و ارزی کشور تا ضربه به محیط زیست.

اقدام شبکه فساد میرکاظمی در اخذ تسهیلات
نماینده دادستان تأکید کرد: در برهه‌ای که یک فرد عادی برای گرفتن وام باید مدت‌ها در نوبت باشد و ضامن و وثایق معرفی کند شبکه فساد میرکاظمی با محوریت شخص او به میزان ۴۰۰ میلیون یورو و در جای دیگر نیز به میزان ۵ هزار میلیارد ریال از بانک اقدام کرده است.

حسن رعیت یار غار بابک زنجانی
نماینده دادستان افزود: اخذ تسهیلات از ۳۰ سالگی تا ۴۰ سالگی دریافت شده بود، حال چطور می‌شود یک جوان ۳۰ ساله بتواند چنین تسهیلاتی دریافت کند جز با ارتباط ویژه با برخی مسئولین و مفسدان اقتصادی مثل اکبر طبری، قاضی منصوری و بابک زنجانی که اتفاقاً در همین دادگاه محاکمه شدند. وی با بیان اینکه حسن رعیت یار غار بابک زنجانی بوده است، گفت: روز اولی که بابک زنجانی دستگیر شد به بازجو شماره رعیت را داد تا به واسطه نفوذ وی با اکبر طبری مشکل رفع گردد.

ارتباطات حسن میرکاظمی با طبری و منصوری
نماینده دادستان اضافه کرد: یکی دو سال پیش آقای منصوری از او و طبری درخواستی می‌کند که طبری به رعیت می‌گوید انجام بده؛ اما از منصوری فاصله بگیر. وی با بیان اینکه کیفرخواست این پرونده حدود ۴۰۰ صفحه است، گفت: اولین کارخانه‌ای که توسط متهم تأسیس شد کارخانه دنیای فلز تهران بود. تسهیلاتی که در این کارخانه گرفته شد در سه مرحله بوده است. در مرحله اول ۲۴۸ میلیون دلار برای واردات ورق از بانک کشاورزی تسهیلات اخذ شد که رفع تعهد شده و ما نیز به آن ورود نکردهایم. نماینده دادستان اظهار کرد: ۶۴ میلیون یورو از بانک صادرات بابت واردات ورق با جعل و تقلب اخذ شد که ۲۵ میلیون یوروی آن را پرداخت کردهاند، اما رفع تعهد نشده و بارنامه به صورت جعلی تنظیم شده است که متعلق به شرکتی در دبی مربوط به برادر میرکاظمی بوده است.

کشف ۱۲ مهر بانکی از دفتر متهم رعیت
نماینده دادستان در ادامه عنوان کرد: متهم میرکاظمی با احتساب سود و جریمه در این بخش مبلغ ۹۳ میلیون یورو بدهکار است و باید پرداخت شود که بیش از ۱۰ سال است، تسویه نشده است. وی گفت: در بازرسی از دفتر متهم رعیت، ۱۲ مهر بانکی کشف شده و مربوط به بانک‌هایی بوده که از آن‌ها تسهیلات گرفته شده است. کارمند متهم رعیت اظهار کرده است که در دفتر دستگاه مهرسازی داشتهاند لذا در اصل، تسهیلات نیز با جعل مهر بانک کشاورزی بوده است. نماینده دادستان خاطر نشان کرد: زمانی که در سال ۹۳ قصد داشتند دنیای فلز اردستان را تهاتر کنند آن را ۳۶۰ میلیارد تومان ارزشگذاری کردند و بدهی متهم رعیت نیز ۳۵۲ میلیارد تومان بوده است؛ در نهایت کسی دنیای فلز اردستان را از بانک نمی‌خرد و بانک نهایتاً به مبلغ ۲۸۸ میلیارد تومان به یکی از شرکت‌های تابعه خود می‌فروشد که این به معنای ایراد ضرر به مبلغ ۷۲ میلیارد تومان به بیت المال و بانک است. سئوال اینجاست که چرا هنوز دنیای فلز اردستان دست متهم رعیت است مگر تهاتر صورت نگرفته است؟ نماینده دادستان در خصوص فولاد و ذوب ازنا گفت: در این خصوص نیز از بانک صنعت و معدن ۱۷۶ میلیون دلار تسهیلات اخذ شده و ۳۰ میلیارد تومان نیز از بانک تجارت لرستان تسهیلات گرفته شده، لازم به توضیح است که این شبکه دارای شرکت‌های داخلی و خارجی کاغذی و صوری بودهاند که آن‌ها را خودشان تأسیس می‌کرده اند.

دریافت تسهیلات ۱۶۱ میلیون دلاری برای احداث خط تولید و خاک خوردن کارخانه
وی بیان کرد: ۱۶۱ میلیون دلار تسهیلات برای احداث خط تولیدی گرفتند که طبق برآورد متهم رعیت ۹۲ میلیون دلار بوده است؛ اما همچنان این خط تولید به بهره برداری نرسیده و کارخانه در حال خاک خوردن است. نماینده دادستان بیان داشت: شبکه رعیت در قالب هفت شرکت از سه بانک آینده، گردشگری و کشاورزی تسهیلات ریالی دریافت کرد و به حساب ۵ بانک دیگر ریخت و از این طریق پیش پرداخت حواله‌های ارزی خود را تامین کرد و اصطلاحا از این جیب به آن جیب گذاشت، حال آنکه قرار بود با آن تسهیلات دریافتی مواد اولیه وارد کند. وی افزود: شبکه رعیت از یکی از شعب بانک مسکن برای ذوب آهن ازنا تسهیلات دریافت کرد و این تسهیلات را در بانک بابک زنجانی چنج کرد. همچنین رعیت از بانکی دیگر، تسهیلاتی را به نام برادرش اخذ کرد که در اینجا برادرش اقرار کرده که امضایش جعل شده است.

راه اندازی باغ وحش خصوصی با کسب مال از طریق نامشروع
وی ادامه داد: متهم با کسب مال از طریق نامشروع یک باغ وحش خصوصی که به بهشت گمشده مشهور است را راه اندازی کرد و سبک متفاوتی نسبت به سایر مفسدین اقتصادی به کار گرفت؛ وی این ملک را برای دعوت از افراد تأثیرگذار استفاده میکرد؛ وی کلکسیونی از جمله موتور سیکلت جمعآوری میکرد و گاهی برخی از این کلکسیون را در قالب هدایا ارائه می‌داد. نماینده دادستان گفت: زمانی که نام متهم به عنوان بدهکار کلان بانکی شناخته شد وی تغییر رویه داد و با استفاده از اوراق هویتی کارمندان و اعضای خانواده اش شرکت‌های کاغذی را راه اندازی و از این طریق تسهیلات اخذ کرد. وی ادامه داد: متهم در این پرونده تلاش داشت تا اتهامات خود را به افراد متواری این شبکه منتسب کند؛ این پرونده دارای ۵ متهم متواری به خارج از کشور است که علیرغم پیگیری‌ها حاضر به بازگشت نشدند و تسهیلاتی که باید صرف تولید می‌شد به علت سودجویی و اعمال مجرمانه منجر به افزایش بیکاری مردم گردید.

پرونده حاضر مصداقی از اخلال سازمان یافته است
نماینده دادستان در ادامه گفت: پرونده حاضر مصداقی از اخلال سازمان یافته است که با اقدامات مجرمانه در قالب اخذ تسهیلات، امنیت اقتصادی جامعه را مختل کرده است. وی در ادامه ضمن تشریح عناوین اتهامی متهم حسن میرکاظمی، گفت: سید حسن میرکاظمی مشهور به رعیت متولد ۱۳۵۱ بازداشت از تاریخ ۹۸.۰۵.۱۳ متهم به ۱- مشارکت در اخلال عمده در نظام پولی و ارزی کشور از طریق اخذ مبالغ کلان ارزی و ریالی با تقلب از بانک‌ها منجر به اخلال در نظام اقتصادی کشور با وصف سردستگی ۲- مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای از بانک‌ها به مبلغ مذکور در بند نخست. ۳- مشارکت در جلب و استفاده از اسناد مجعول. ۴- مشارکت در پولشویی به میزان مبالغ ارزی و ریالی مندرج در اتهامات اول و دوم. ۵- مشارکت در پرداخت رشوه به علی دارابی‌نیا مدیرعامل و رییس هیات مدیره وقت بانک صادرات لرستان به مبلغ ۱۱ میلیارد ریال، محمد حسن کریمی رئیس وقت بانک پارسیان کیش به مبلغ ۹۸۰ میلیون ریال، رییس وقت شعبه ۴۰۶۰ بانک صادرات گرگان به تعداد ۳۰ عدد سکه، خانم منصوره عنصری رییس وقت شعبات بهار و سه راه طالقانی بانک ملت به میزان ۵ عدد سکه و ۳۰۰ میلیون ریال وجه نقد. ۶- اعمال نفوذ برخلاف حق و مقررات قانونی با سوءاستفاده از روابط خصوصی. ۷- قطع و خشکاندن ۲۰۶ اصله درخت.

جعل مدارک تحصیلی در شبکه میرکاظمی
نماینده دادستان با اشاره به اظهارات یکی از مطلعین خاطرنشان کرد: حسب اظهارات این فرد حساب خود را در اختیار میرکاظمی و شعار قرار داده است و باقر شعار و میرکاظمی با عدم راه‌اندازی کارخانه به بهانه تحریم‌ها از بازپرداخت تسهیلات استنکاف کردند و در سال ۹۳ با تهاتر ماشین‌آلات تسویه دیون صورت می‌گیرد. نماینده دادستان اظهار داشت: طبق گزارش سازمان بازرسی کل کشور مورخ ۲۸ آذر سال ۹۰ شرکت‌های حسن رعیت از محل گشایش اعتباری، ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال را تحت عنوان تسهیلات از شبکه بانکی به صورت نامشروع به دست آورد و با این تسهیلات اخذ شده نه تنها کالایی را وارد کشور نکرد بلکه مبادرت به خروج ارز از کشور و خرید کالا‌های غیر کرد.

نماینده دادستان در ادامه جلسه دادگاه به قرائت اقاریر متهم یزدان شناسان در استفاده از مهر‌های جعلی در ذیل پروفرم‌های صوری جهت دریافت حواله‌های ارزی پرداخت. وی با اشاره به جعل مدارک تحصیلی در شبکه میرکاظمی خاطرنشان کرد: باتوجه به اسناد موجود شبکه میرکاظمی نسبت به جعل مدارک تحصیلی چند نفر اقدام کرده است. اوراق هویتی محمود میرکاظمی پسر متهم میرکاظمی نیز جعل گردیده و برای به کارگیری در یکی از شرکت‌های تابعه وزارت دفاع استفاده شده است و پس از دستگیری میرکاظمی از شعب بانک‌هایی که مهر آن‌ها در دفتر متهم کشف شده بود استعلام به عمل آورد که اعلام کردند جعلی است و یا مورد تردید قرار دارد. رییس دادگاه در بخش پایانی اولین جلسه رسیدگی به اتهامات متهم میرکاظمی ضمن اعلام ختم جلسه عنوان کرد: جلسه بعدی متعاقبا اعلام خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *