گلرخ ایرایی غیابا به یک سال حبس دیگر محکوم شد

By | ۱۴۰۰-۰۱-۲۴

گلرخ ایرایی، فعال مدنی که به زندان آمل تبعید شده، به حکم غیابی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به یک سال حبس تازه و محرومیت‌های اجتماعی از جمله دو سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد.

گلرخ ابراهیمی ایرایی

گلرخ ایرایی، زندانی سیاسی که در زندان آمل به سر می‌برد، به حکم غیابی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به یک سال حبس تازه و محرومیت‌های اجتماعی محکوم شد.

گلرخ ابراهیمی ایرایی، فعال مدنی و فعال حقوق بشر، از بابت پرونده جدیدی در زندان قرچک، غیابا به یک سال زندان، دو سال محرومیت از عضویت در گروه‌های سیاسی و دو سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد.

او که پیشتر به اتهام “توهین به مقدسات” و “تبلیغ علیه نظام” به شش سال زندان محکوم شده و دوران حبس خود را در تهران سپری می‌کرد،  بهمن ۹۹ به بند زنان آمل تبعید شد.

پرونده اخیر به همبستگی زنان بند ۸ سیاسی زندان قرچک ورامین برای جلوگیری از انتقال خانم ایرایی به زندان اوین مربوط می‌شود؛ ماجرایی که با ورود خشونت آمیز گارد ضد شورش و توسل به زور همراه شد.

گلرخ ایرایی سال ۹۵ دستگیر شده و مصادیق اتهامات امنیتی علیه او، مخالفت با مجازات اعدام و قصاص، نگاهداری عکس اعدام‌شدگان دهه شصت، گزارش نقض حقوق بشر در ایران به سازمان ملل ومخالفت با حجاب عنوان شده‌اند.

آرش صادقی، همسر او که خودش نیز زندانی سیاسی است، دو ماه قبل در نامه‌ای سرگشاده به میشل باشله، به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، چگونگی تبعید شبانه گلرخ ایرایی به آمل را شرح داد و نوشت: ««خانم گلرخ ایرایی در تاریخ ۲۳ آذر ماه همراه با ضرب و شتم  با شوک و باتوم توسط گارد از زندان قرچک به بازداشتگاه الف اطلاعات سپاه در زندان اوین منتقل شده بود و بعد از ۴۳ روز بازجویی به زندان قرچک ورامین بازگردانده شد اما دقایقی بعد بدون تحویل گرفتن وسایل شخصی، شبانه با یک بلوز و شلوار به زندان آمل تبعید شد.»

صادقی در آن نامه افزود که همسرش در بند ۵۰ نفره زندانیان مواد مخدر نگاهداری می‌شود که شرایط بهداشتی بسیار ناگواری دارد: «… بخشی از این زندانیان به دلیل استفاده از سرنگ بیماری‌های جانبی چون هپاتیت دارند. آنها به دلیل مصرف مواد مخدر و متادون، معمولا رفتارهای پرخطری انجام می‌دهند… خطر ابتلا به کرونا به خاطر عدم قرنطینه بالاست…»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *